Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: spacer vraagje

spacer vraagje 29 mrt 2010 09:32 #11620

  • Iwan
  • Iwan's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Cupra D
  • Berichten: 604
ff een vraagje. heb dus andere velgen gekocht met et 35. de velgen die er standaard onderzitten bij mij zijn ff uit mn hoofd ET43. ik ga dan in de knel komen met mn XYZ remmen die er aan de voorkant onder komen :woohoo:
oplossing: spacers monteren. nu zit ik te denken aan 10mm, zodat ik dan op et 45 kom. 2mm breder als origineel.

maar nu mijn vraag: wat zijn goede spacers? merk/type. je hebt spacers waarbij je langere wielbouten dóór de spacers steekt in je naaf. en je hebt spacers die je met aparte bouten aan de naaf monteert en daar monteer je dan weer je wielen op.

en hoe breed kan je gaan zonder je lagers verkeerd te belasten. heb eens gehoord dat 15mm de max is zonder al te grote gevolgen. want achter mag ie best wat breder als er een schroefsetje onder komt ;)

veel vragen en hopelijk veel antwoorden :)

Iwan
mijn TDI rijdt 1 op 6, pk/kg welteverstaan:)
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: spacer vraagje 29 mrt 2010 10:04 #11622

  • vpzeeman
  • vpzeeman's Avatar
  • Afwezig
  • Expert Tuner
  • Berichten: 1903
Uhmmmm Iwan, je heb het ET verhaal nog niet helemaal goed. Hoe hoger de ET waarde hoe verder de velg naar binnen komt te vallen.



De ET waarde is het verschil tussen het hart van de velg en de plaat die tegen je naaf aan komt. Dus de velgen die je hebt gekocht staan dus 8 mm verder naar buiten dan je oude velgen.
If you can leave black marks on a straight from the time you exit a corner till the time you brake for the next turn, then you have enough horsepower. (Mark Donohue)
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: spacer vraagje 29 mrt 2010 10:20 #11624

  • daan
  • daan's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 281
Zie antwoord van Vincent...
Het systeem met langere wielbouten gaat in de regel tot 20mm, daarboven heb je een spacer met 'eigen' bouten waarmee je ze op de naaf zet en met je eigen bouten de velg op de spacer.

Gebruik zelf spacers van H&R, SCC trouwens. Wel iets duurder, maar what the heck ;)
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: spacer vraagje 29 mrt 2010 10:29 #11628

  • Iwan
  • Iwan's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Cupra D
  • Berichten: 604
okee foutje is snel gemaakt.
wel apart dat mn originele cupra velgen met et43 wel over de klauwen passen en octavia rs velgen met et 38 niet passen. maar goed. ik ga t weekend wel ff kijken of de Oz's over de klauwen passen.

bedankt voor de reacties
mijn TDI rijdt 1 op 6, pk/kg welteverstaan:)
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: spacer vraagje 30 mrt 2010 08:05 #11710

  • vpzeeman
  • vpzeeman's Avatar
  • Afwezig
  • Expert Tuner
  • Berichten: 1903
Het ligt natuurlijk aan de vorm van de spaken van de velg. Dus het kan maar zo dat het krapjes gaat worden....
If you can leave black marks on a straight from the time you exit a corner till the time you brake for the next turn, then you have enough horsepower. (Mark Donohue)
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.227 seconds