Hallo allemaal,
Mn pa klaagde dat zijn Spider begon te stotteren bij hogere snelheid.
Na ff zoeken bleek dat het luchtfilter aardig verstopt begon te raken.
Tja, ga je dan voor een origineel filter of ga je een stapje verder.
Deze keus was vrij snel gemaakt en hij wilde wel voor een sportfilter gaan

!
Ja, ga je dan voor een inlegfilter van bijvoorbeeld K&N, een open filter of een boxed cold air.
Na wat uitleg was ook deze keuze al snel gemaakt.... het wordt een boxed cold air.
Frisse koele zuurstof zal de motor goed doen

...
Nou hij naar Alfa Strada in Amersfoort, en ja daar hadden ze nog wel wat liggen.
Daar heeft hij een KDT carbon dynamic airbox gekocht.
Bij deze kit zat verder nog twee klemmen en een luchtslang.
Helaas geen aansluit mof of een steuntje om het filter te klemmen.
Ze hadden wel wat aan pijpjes liggen maar waren eigenlijk voor een Alfa 156 dus moeten we zelf maar wat gaan fabriceren...
De filter was iig binnen en nu nog een datum prikken om het asap te monteren...
Afgelopen dinsdagavond was het dan zo ver, het oude filterhuis uit de Alfa slopen en ruimte maken voor het nieuwe filter

!
We hebben wat foto's gemaakt want plaatjes zeggen meer dan alleen saaie tekst

....
De motorruimte met een mega groot fabrieks filter en relaiskast:
Tussen het filter en de gasklep zat ook nog een buffer, wat deze exact doet is mij een raadsel maar het kan maar zo zijn dat de Italianen het gebruiken om de lege ruimte op te vullen

.
Na ff wat schroefwerk konden we het complete filter verwijderen en ontstond er een groot gat.
Dit kwam er allemaal onder vandaan, groot en goed om de puinbak te vullen.
Omdat de relais kast vast aan het filterhuis zat moesten we deze verplaatsen en laat je natuurlijk niet los in de motorruimte hangen...
Het oude filterhuis hing in een metalen frame en deze zat weer aan het chassis bevestigd.
Deze boutpunten konden we weer gebruiken om het relaisframe aan vast te maken.
De losse relais
Relais frame met afstands bussen
Het frame vast zetten op de nieuwe locatie
En de relais weer terug klikken...
De deksel er weer op en net of het er altijd al heeft gezeten

!
De LMM zat in het filter verwerkt en moest voor de gasklephuis gemonteerd worden.
Omdat het verloop van de aansluitslangen van 78 naar 72 is en hier geen materiaal voor hadden hebben we het even opgelost door twee slangen in mekaar te monteren, hierin zit nog wel een kunstof ring zodat we het wel goed konden aandraaien....
Hiervoor moeten we dus nog een aluminium verloop voor laten maken.
Maar voor de time being even prima om mee rond te rijden...
Na het vastzetten van de LMM konden we het nieuwe filterhuis gaan monteren.
Ruimte was er voldoende maar er moets nog wel een bevestigings punt gemaakt worden.
Helaas zijn we vergeten hier dan weer een foto van te maken

...
Maar goed de steun die we hebben gemaakt zit vast achter de relaiskast en gaat dan gedraaid richting de onderkant van het filter waar weer een draadstift van m6 in zit om deze vast te kunnen zetten.
Als we het verloop hebben voor de LMM zullen we hiervan alsnog even een foto van maken en plaatsen.
Het nieuwe filter op zijn plaats
En als laatste het aansluiten van de slang, deze konden we weer via het zijscherm aan de originele buis aansluiten welke weer is aangesloten aan de bumper voor de luchttoevoer.
En natuurlijk het eindresultaat

!!
De inbouwtijd viel op zich ook nog wel mee, het strippen, passen en monteren duurde iets meer dan twee uur.
Volgend project staat ook al weer klaar, mn pa en ik hebben vorige week een Subaru Impreza WRX uit 2002 gekocht! Zit wat voorschade aan en zal ook hiervan een topic starten....
Groeten,
Ray