Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: Alfa Spider - Cold Air Intake (Upd: nieuwe remmen)

Alfa Spider - Cold Air Intake (Upd: nieuwe remmen) 24 okt 2009 12:51 #5028

  • Ray
  • Ray's Avatar
  • Afwezig
  • Administrator
  • Berichten: 515
Hallo allemaal,

Mn pa klaagde dat zijn Spider begon te stotteren bij hogere snelheid.
Na ff zoeken bleek dat het luchtfilter aardig verstopt begon te raken.
Tja, ga je dan voor een origineel filter of ga je een stapje verder.
Deze keus was vrij snel gemaakt en hij wilde wel voor een sportfilter gaan :cheer: !

Ja, ga je dan voor een inlegfilter van bijvoorbeeld K&N, een open filter of een boxed cold air.
Na wat uitleg was ook deze keuze al snel gemaakt.... het wordt een boxed cold air.
Frisse koele zuurstof zal de motor goed doen :P ...

Nou hij naar Alfa Strada in Amersfoort, en ja daar hadden ze nog wel wat liggen.
Daar heeft hij een KDT carbon dynamic airbox gekocht.
Bij deze kit zat verder nog twee klemmen en een luchtslang.
Helaas geen aansluit mof of een steuntje om het filter te klemmen.
Ze hadden wel wat aan pijpjes liggen maar waren eigenlijk voor een Alfa 156 dus moeten we zelf maar wat gaan fabriceren...
De filter was iig binnen en nu nog een datum prikken om het asap te monteren...

Afgelopen dinsdagavond was het dan zo ver, het oude filterhuis uit de Alfa slopen en ruimte maken voor het nieuwe filter :woohoo: !

We hebben wat foto's gemaakt want plaatjes zeggen meer dan alleen saaie tekst :P ....

De motorruimte met een mega groot fabrieks filter en relaiskast:



Tussen het filter en de gasklep zat ook nog een buffer, wat deze exact doet is mij een raadsel maar het kan maar zo zijn dat de Italianen het gebruiken om de lege ruimte op te vullen :) .



Na ff wat schroefwerk konden we het complete filter verwijderen en ontstond er een groot gat.



Dit kwam er allemaal onder vandaan, groot en goed om de puinbak te vullen.



Omdat de relais kast vast aan het filterhuis zat moesten we deze verplaatsen en laat je natuurlijk niet los in de motorruimte hangen...
Het oude filterhuis hing in een metalen frame en deze zat weer aan het chassis bevestigd.
Deze boutpunten konden we weer gebruiken om het relaisframe aan vast te maken.

De losse relais



Relais frame met afstands bussen



Het frame vast zetten op de nieuwe locatie





En de relais weer terug klikken...



De deksel er weer op en net of het er altijd al heeft gezeten :P !



De LMM zat in het filter verwerkt en moest voor de gasklephuis gemonteerd worden.
Omdat het verloop van de aansluitslangen van 78 naar 72 is en hier geen materiaal voor hadden hebben we het even opgelost door twee slangen in mekaar te monteren, hierin zit nog wel een kunstof ring zodat we het wel goed konden aandraaien....
Hiervoor moeten we dus nog een aluminium verloop voor laten maken.
Maar voor de time being even prima om mee rond te rijden...



Na het vastzetten van de LMM konden we het nieuwe filterhuis gaan monteren.
Ruimte was er voldoende maar er moets nog wel een bevestigings punt gemaakt worden.
Helaas zijn we vergeten hier dan weer een foto van te maken :S ...

Maar goed de steun die we hebben gemaakt zit vast achter de relaiskast en gaat dan gedraaid richting de onderkant van het filter waar weer een draadstift van m6 in zit om deze vast te kunnen zetten.
Als we het verloop hebben voor de LMM zullen we hiervan alsnog even een foto van maken en plaatsen.

Het nieuwe filter op zijn plaats :P



En als laatste het aansluiten van de slang, deze konden we weer via het zijscherm aan de originele buis aansluiten welke weer is aangesloten aan de bumper voor de luchttoevoer.





En natuurlijk het eindresultaat B) !!



De inbouwtijd viel op zich ook nog wel mee, het strippen, passen en monteren duurde iets meer dan twee uur.

Volgend project staat ook al weer klaar, mn pa en ik hebben vorige week een Subaru Impreza WRX uit 2002 gekocht! Zit wat voorschade aan en zal ook hiervan een topic starten....

Groeten,
Ray
Echte liefde roest niet, mijn Renault wel! | Het mag stuk gaan.... Als het maar hard gaat!
Laast bewerkt: 06 aug 2010 10:36 Door Ray.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Alfa Spider - Cold Air Intake 24 okt 2009 13:17 #5029

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
mooi filter ray, kan je em goed horen.
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Alfa Spider - Cold Air Intake 24 okt 2009 13:27 #5030

  • Ray
  • Ray's Avatar
  • Afwezig
  • Administrator
  • Berichten: 515
Het geluid is zeker goed te horen en klink nog lekker ook...
Maar waar het om ging was natuurlijk het stotteren op hoge snelheid en dat ik nu niet meer aanwezig.
Ook reageerd de auto beter op het gas en onderin :) .
Echte liefde roest niet, mijn Renault wel! | Het mag stuk gaan.... Als het maar hard gaat!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Alfa Spider - Cold Air Intake 24 okt 2009 19:28 #5040

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
Mooi hoor zo'n luchtfilter in een behuizing, wanneer ga je je vader een DTM uitlaat aanpraten? :D
Laast bewerkt: 24 okt 2009 19:28 Door Leander.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:Alfa Spider - Cold Air Intake 24 okt 2009 20:50 #5043

  • herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Berichten: 3681
Mooie update, en goed dat het probleem nu verholpen is.
Ben benieuwd naar het Topic 'Subaru WRX' blijft een gave auto.
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Alfa Spider - Cold Air Intake 24 okt 2009 21:51 #5046

  • Ray
  • Ray's Avatar
  • Afwezig
  • Administrator
  • Berichten: 515
Leander schrijft:
Mooi hoor zo'n luchtfilter in een behuizing, wanneer ga je je vader een DTM uitlaat aanpraten? :D

Aanpraten hoeft niet meer ;) .
Een andere uitlaat is nog steeds een optie welke we ook zeker gaan uitvoeren!
We moeten alleen nog een andere uitlaat spruitstuk hebben van een schadebak ofzo.
Dit omdat hij ook van de kat af wilt en deze zit in het spruitstuk verwerkt...

Als dat is aangepast zal hij ook een andere einddemper nemen, en nee geen DTM :laugh: .
Het is wel een sportauto maar moet voor het wel subtiel blijven :lol: .

Eerst maar eens de Impreza klaar maken en dan pakken we de Alfa weer verder aan.
Echte liefde roest niet, mijn Renault wel! | Het mag stuk gaan.... Als het maar hard gaat!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:Alfa Spider - Cold Air Intake 24 okt 2009 21:55 #5049

  • Ray
  • Ray's Avatar
  • Afwezig
  • Administrator
  • Berichten: 515
herold schrijft:
Mooie update, en goed dat het probleem nu verholpen is.
Ben benieuwd naar het Topic 'Subaru WRX' blijft een gave auto.

Thkx!! Hij is ook blij dat het probleem verholpen is en dat de auto vooral beter reageerd.

Een gave auto is het zeker de Impreza, vooral het geluid is heel erg mooi.
Er zit namelijk al een cat-back RVS Invidia pijp onder....
Volgende week zal ik foto's maken en een topic starten!
Echte liefde roest niet, mijn Renault wel! | Het mag stuk gaan.... Als het maar hard gaat!
Laast bewerkt: 25 okt 2009 08:43 Door Leander.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:Alfa Spider - Cold Air Intake 25 okt 2009 00:24 #5055

  • herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Berichten: 3681
Mocht het nog eens zover komen dat ik weer benzine ga rijden :blink:
dan is eentje met een boxermotor zeker een optie. B)
Ben wel erg benieuwd hoe zo'n nieuwe boxerdiesel nu loopt?
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:Alfa Spider - Cold Air Intake 25 okt 2009 13:18 #5064

  • Ray
  • Ray's Avatar
  • Afwezig
  • Administrator
  • Berichten: 515
Mn eerste auto was ook een boxer, een Alfa 33 en liep echt geweldig.
Sleutelen aan zo'n motor is ook erg fijn, deze kan je vrij makkelijk kantelen voor extra ruimte.
En dan natuurlijk toch weer het geluid, blijft mooi.

Een boxer diesel heb ik (nog) geen ervaring mee, maar als ik de testen lees schijnen ze enorm mooi te lopen. Vraag me af of het bgeluid van de diesel ook als muziek in de oren klinkt of dat ie knort :laugh: .
Echte liefde roest niet, mijn Renault wel! | Het mag stuk gaan.... Als het maar hard gaat!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:Alfa Spider - Cold Air Intake 25 okt 2009 13:49 #5068

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
ik vind het ook een gaaf idee, boxer diesel.

maar ja, ik heb wel een voorkeur voor duitse diesels.
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:Alfa Spider - Nieuwe remmen. 05 aug 2010 15:46 #15298

  • Ray
  • Ray's Avatar
  • Afwezig
  • Administrator
  • Berichten: 515
Sinds een paar weken heeft de Spider nieuwe remmen en blokken.
De remmen achter begonnen te piepen en waren totaal aan vervanging toe.

De standaard remmen waren op zich prima maar remde niet zoals zijn vorige Spider.
Daaronder zaten GreenStuff remblokken en waren duidelijk beter.

Daarom is er weer gekozen voor Greenstuff en omdat de schijven ook vervangen moesten worden maar gelijk National schijven gemonteerd welke zijn voorzien van een groef!

Vorige week heeft hij de remmen maar eens goed aangeraakt en koste hem bijna zijn gebit :lol: .
Wat een verschil zeg met de standaard remmen, en die functioneerde al vrij goed.

Bij deze de foto's:

























Groeten,
Ray
Echte liefde roest niet, mijn Renault wel! | Het mag stuk gaan.... Als het maar hard gaat!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:Alfa Spider - Nieuwe remmen. 06 aug 2010 13:56 #15341

  • Anne
  • Anne's Avatar
  • Afwezig
  • Expert Tuner
  • van mijn vrouw mag ik zeggen dat ik de baas ben
  • Berichten: 1392
mooie remmen! heb ze achter al op de seat volgende keer voor ook.

en vwb het gebit van je vader; op zijn leeftijd hoeft hij toch niet meer met zijn tanden me naar de tandarts :P ;)
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.260 seconds