Bij General Motors is het werk gestart aan de nieuwe Corvette. Die moet over twee of drie jaar verschijnen. Het model wordt nadrukkelijker gericht op de Europese markt.
Tien ontwerpstudio’s van General Motors, die over de gehele wereld zijn gevestigd, hebben hun ideeën ingediend voor de Corvette C7, die over twee of drie jaar het huidige model opvolgt. “Sommige voorstellen zijn fenomenaal,” zegt ontwerpchef Ed Welburn tegen het Amerikaanse AutoWeek. “We hebben een boel om uit te kiezen.” In een Transformers-film reed al deze reïncarnatie van een Stingray rond, waarvan wordt gezegd dat hij trekken heeft van het nieuwe model.
De mondiale ontwikkeling voor de Corvette is één van de strategieën om de auto nadrukkelijker op Europa te richten. Ook moet de jongere Amerikaanse koper worden verleid door de C7, die kiest nu te vaak voor een Europese sportauto. De gemiddelde Corvette-koper in de VS is 54 jaar. De Corvette heeft te lijden onder de crisis. Vorig jaar werden 13.934 exemplaren verkocht op de thuismarkt – dat is 48 procent minder dan in 2008.
Veelgehoorde commentaren op de Corvette zijn volgens Welburn het goedkoop ogende interieur en z’n flinke formaat. “Maar het huidige model is ongeveer net zo groot als de Porsche 911. Door de vorm oogt hij groter. Het nieuwe model gaat wat compacter ogen zodat de styling wat beter past bij de ongelooflijke prestaties die hij levert. Maar we passen wel op dat de nieuwe Corvette een auto wordt die niet meer op een Corvette lijkt.”