Heel weinig auto’s komen bij de Citroën SM in de buurt. Als het gaat om uitstraling en techniek wint ze bijna alles. Hydropneumatische vering, een sappige zescilinder en een uiterlijk als geen ander. Een beetje vreemd, maar o zo lekker.
Een sportwagen van Citroën, het klinkt raar. Je verwacht van Ferrari toch ook geen diesel bestelwagentjes? Toch heeft Citroën wel een supercar gemaakt, en hoe. De SM deelde weinig met traditionele sportcoupés of grand tourers. Net als de DS zat ze vol met prachtige techniek, en het was zowel een échte Citroën als een échte sporter. Een bijzonder concept en misschien wel dé definitie van een auto voor de liefhebber.
Citroën was toe aan een sportauto. Een waarmee ze, na de DS, konden laten zien dat ze tot nog mooiere techniek in staat waren. Bovendien hadden ze niet al te lang geleden Maserati opgekocht en voelde ze wel voor een beetje ‘leentjebuur’. De auto moest natuurlijk wel als echte Citroën op de markt komen. Bestaande modellen ‘rebranden’ was een grote nono.
De SM kreeg al het vernuft waar Citroën op dat moment over beschikte. Zoals gezegd hydropneumatische vering, maar ook een unieke stuurinrichting. Het stuur centreerde zichzelf, waardoor er nauwelijks caster nodig was. Caster bepaalt de hoek van de as waar de wielen omheen draaien bij het sturen. Het resultaat was een wiel wat altijd volledig vlak op de weg stond, en dus een maximaal contactoppervlak had. Verder waren de koplampen voorzien van automatische niveauregeling en draaide deze mee in de bocht. De Maserati V6 werd in het midden van de auto gepositioneerd. Net als bij moderne sporters, tussen de vooras en het schutbord.
In totaal zijn er 12.920 Citroëns SM gemaakt. Een deel daarvan is zelfs officieel verkocht in Amerika. In Nederland is het altijd een zeldzaamheid geweest, slechts 98 exemplaren zijn hier origineel op kenteken gezet. De auto kostte destijds 36.900,- gulden (of 16.745,- euro). Voor dat geld kon je toen ook een Jensen, Mercedes of Jaguar kopen, of de hele straat vol zetten met Dafjes.
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.