Bugatti is in Molsheim gestart met de productie van de Veyron Grand Sport. De eerste gelukkigen zijn inmiddels uitgenodigd voor een testrit.
Bugatti is gestart met de productie van de Veyron Grand Sport. Van die cabrio-versie worden slechts 150 exemplaren gebouwd. Inmiddels zijn al dertig exemplaren besteld en de eerste vijftig zijn bestemd voor trouwe Bugatti-klanten. In juli worden de eerste exemplaren afgeleverd. De prijs is 1,4 miljoen euro – zonder belastingen.
Voor de cabrio-conversie is de structuur van de Veyron flink veranderd. Rond de dorpels en de versnellingsbaktunnel zijn verstevigingen aangebracht. Onder de tunnel van de transmissie zit een koolstofvezel plaat zodat de auto minder torsiebeweging heeft.
De portieren zijn eveneens van koolstofvezel en zijn voorzien van een dwarsbalk die in geval van een aanrijding de druk van de klap naar de A- en B-stijl sturen. Verder zijn de luchtinlaten van de zestiencilinder opnieuw ontworpen en voorzien van tien centimeter brede koolstofvezel elementen die bescherming bieden als de auto over de kop gaat.
Met het dak dicht haalt de Veyron 407 km/u; net als de coupéversie. Met het dak er af kan de schepping uit de Elzas 360 km/u. Het nooddak is een paraplu die in het open gedeelte kan worden geklikt waarna de steel er uit kan worden gedraaid. Dit canvasdak is opgeborgen in de bagageruimte. Met zijn paraplu mag de auto nog maar 130 km/u.
Bugatti-testpiloot Pierre Henri Raphanel spreekt van een geheel andere auto dan de Grand Sport. “Toen ik naar de tweede versnelling schakelde wist ik al dat hij anders was dan de coupé. Hij stuur preciezer en heeft minder onderstuur.” Raphanel heeft eens Le Mans op zijn naam geschreven en heeft meer Veyron-kilometers gemaakt dan wie dan ook. “Als je open rijdt, merk je direct de sensatie van de motor. Je hebt het gevoel dat er een pk-fabriek op dertig centimeter afstand zit die er aan komt om je op te slokken.”