BMW werkt aan verbeterde turbotechniek. Het leidt tot nog meer vermogen en meer efficiëntie voor de 3.0 zescilinder benzine- en dieselmotoren.
Voor het eerst worden twin-scroll turbotechnologie, directe inspuiting en Valvetronic-technologie bij BMW in een motor gecombineerd. Daarmee gaat de 3.0 geblazen zescilinder op benzine 306 pk leveren, en het koppel van 400 Nm komt al vrij bij 1.200 toeren. Dat blijft hij doen tot 5.000 toeren. Volgens BMW is de nieuwe 3,0-liter 9 procent zuiniger. Het TwinPower Turbo benzineblok debuteert in de 5-serie GT.
735d
BMW belooft ook voor de zescilinder twinturbodiesel, die voortaan TwinPower Turbo diesel heet, verbeterde efficiëntie. Het merk verhoogt de druk van het commonrailsysteem naar 2.000 bar. Het maximale koppel van 600 Nm komt al bij 1.500 toeren vrij, en de motor levert 306 pk. Tot nu was dat maximaal 286 pk. De 7-serie krijgt de krachtbron, die een V8 diesel overbodig maakt, als eerste. Die versie zal 735d heten.