We hebben er heel lang op moeten wachten, maar nu is hij er dan: de Audi RS3 Sportback. Audi verwent de sportieve rijder met het bekende recept: veel pk’s en Quattro-aandrijving.
De RS3 Sportback heeft de motor van de Audi TT RS onder de kap. Deze 2,5-liter vijfcilinder turbomotor is goed voor 340 pk en 450 Nm. De vijfcilinder is gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic transmissie, die de kracht naar alle vier de wielen stuurt. De sprint naar 100 km/h kost 4,6 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Het gemiddeld verbruik van het blok is 9,1 liter per 100 kilometer.
De auto is niet echt een verdergewicht, want hij weegt 1.575 kilogram. Audi monteert 19-inch lichtmetaal op de top-A3. Ze hebben standaard een titaniumkleur, een zwart design met een rode rand is optioneel. Aan de voor- en achterkant zijn er met koolstofvezel versterkte spoilers. Bovendien is er aan de achterkant een diffusor. Het sportonderstel ligt ten opzichte van de A3 25 millimeter dichter bij het asfalt. Aan de voorkant heeft de auto Xenon Plus verlichting.
Ook binnenin heeft Quattro GmbH zich uitgesloofd. We noteren lederen sportstoelen, interieurpanelen met pianolak of aluminium, een multifunctioneel stuurwiel met afgeplatte onderkant, en extra meters: een turbodrukmeter, olietemperatuurmeter en een laptimer. Verder heeft de RS3 standaard een parkeerhulp en dagrijverlichting. Optioneel zijn er aluminiumkleurige dakrails.
De productie van de RS3 vindt plaats in het Hongaarse Gyor, naast de TT Coupé/Roadster en de A3 Cabriolet. De levering start in het voorjaar van 2011. De Duitse prijs is 49.900 euro. Ter vergelijk: bij onze Oosterburen kost een S3 Sportback S-Tronic 40.750 euro. Wat de auto in Nederland kost is nog niet bekend.