De Audi TT-RS kwam bij mij met stip binnen in de lijst met auto’s die ik graag zou willen bezitten. De vijfcilinder klinkt gaaf, de auto is snel, stuurt fantastisch en ziet er goed uit. Mag een tuner er dan met zijn fikken aanzitten en levert dat nog wat op?
[ Eerst kijken, dan lezen? Bekijk in dat geval de
video ! ]
Natuurlijk is zelfs de beste auto op zijn minst nog aan je persoonlijke smaak aan te passen, maar daar wordt het niet altijd een beter voertuig van. MTM is ook niet de tuner die grossiert in optische verfraaiingen, maar zich vooral bezig houdt met de onderhuidse verbeteringen. De montage van de befaamde Bimoto velgen zijn de enige echte uiterlijke wijzigingen. De testauto was ook nog voorzien van niet heel fraaie bestickering, maar dat was om te laten weten dat MTM 20 jaar bestaat.
De standaard TT-RS heeft 340 pk en sprint in 4,6 seconden naar de 100. Dat zijn topwaarden, maar MTM bewijst dat het beter kan. Ze hebben diverse motortuningkits in de aanbieding die allemaal de magische grens van 400 pk slechten. Het startkitje biedt een aangepast motormanagement waardoor er 402 pk en 550 Nm beschikbaar komt. Als je die combineert met een sportuitlaat komen er nog een handjevol bij en staat de teller op 408 pk en 555 Nm. Die sportuitlaat is overigens een indrukwekkend apparaat. Zowel midden- als einddemper worden vervangen en er wordt een vlinderklep gemonteerd die,wanneer geopend, de vijfcilinder nog vrijer laat uitademen.
Laat je nog sportkatalysatoren en andere bougies monteren dan stijgt het vermogen naar 424 pk. En dan nog is het niet klaar voor MTM, want er kan ook nog een grotere turbo worden gemonteerd. Het resultaat: 462 pk en 600 Nm (bij 4000 tpm)! Hallo RS5 rijder, ga even aan de kant. En vermoedelijk zal je met een R8 V10 ook behoorlijk moeten doortrappen om de TT-RS MTM voor te blijven. De R8 V10 heeft namelijk 3,09 kg per pk voort te slepen en bij deze 462 pk sterke TT-RS gaat het om 3,13 kg.
De MTM TT-RS met 424 pk haalt de 100 in 4,2 seconden. Helaas was de 462 pk versie nog niet getest, maar ik gok op vier seconden rond. In ieder geval is de TT-RS in MTM trim schofterig snel. Met een klein mitsje, want het reuzenkoppel van 600 Nm (70 Nm meer dan de R8 V10) komt pas bij vrij bij 4000 tpm. Onderin is de vijfcilinder minder sterk, wat een nadelig bijeffect is van het monteren van een grotere turbo. Helaas beïnvloed dat de rijdbaarheid. In kortere bochten slaat de vijfcilinder een beetje dood in de tweede versnelling, maar in de eerste versnelling is de toerenbegrenzer er te snel. Daardoor is de 424 pk variant wellicht de beste optie.
Hoewel de TT-RS op nat absoluut compleet dwars (of in de rondte) wil, is het op droog toch een ander verhaal. MTM heeft dit willen tackelen door de aansturing van de Haldex koppeling tussen voor- en achterwielen te veranderen. Met alleen een nieuwe Haldex ECU wordt het koppel sneller naar de achterwielen gestuurd, maar MTM biedt ook een instelbare variant. Die biedt dan drie instellingen: Street, Sport en Race waarbij er verhoudingsgewijs steeds meer koppel naar de achteras gaat. Op droog leidde dat inderdaad tot minder onderstuur, maar we zullen nog een TT-RS MTM op een testbaan moeten meenemen om de verdere finesses te ondervinden.
Om al het extra geweld weer in toom te kunnen brengen, zijn er ook grotere remmen gemonteerd. Voor komen er 380 mm Brembo’s met achtpots zuigers, die het remgevoel absoluut verbeteren. Als je serieus bent over de prestaties van je auto, dan mag een remmenupgrade na een forse vermogensstijging eigenlijk niet ontbreken. Dat bevordert de levensduur. En dan heb ik het ook over die van de bestuurder en eventuele passagiers.
Voor het pakket om het motorvermogen naar 402 pk te krijgen, vraagt MTM een relatief bescheiden 1900 euro. Met het stijgen van de pk’s lopen de prijzen echter sterk op, voor de upgrade naar 462 pk vraagt MTM 14.500. Veel geld, maar dan staat er ook een superkanon voor de deur. Op Nardo haalde de MTM TT-RS een topsnelheid van maar liefst 314 km/u en dan hoef je een R8 V10 nog maar net voor te laten gaan. En voor de R8 V10 zal je nog ruim twee keer zo lang moeten sparen alvorens die voor de deur gezet kan worden. Als je dus zonder het middenmotor gevoel en echte supercar looks kan, dan haal je met de MTM TT-RS een echte R8-killer in huis.