Klinkt gek, maar de auto die u op de foto’s ziet is echt een nieuwe 911. Hij ziet er beduidend ouder uit, maar dat komt omdat dit ooit een ‘gewone’ Porsche 911 was. Singer Vehicle Design zorgt er echter voor dat dit icoon weer helemaal bij de tijd is.
Singer Vehicle Design is gevestigd in Los Angeles en houdt zich bezig met het opkopen en restaureren van 911’s van voor 1994. Hoewel, restaureren, Singer is nou niet bepaald trouw aan het origineel. Het bedrijf zelf heeft het dan ook over herboren en heruitgevonden, aan zelfvertrouwen geen gebrek dus.
Maar dat is niet geheel onterecht, het bedrijf stript de donorauto namelijk helemaal totdat alleen het chassis overblijft. Dat wordt volledig behandeld en van roestbescherming voorzien. De originele carrosserie wordt bijna helemaal vervangen door onderdelen gemaakt van koolstofvezel. Alleen de deuren blijven van staal, dat heeft volgens Singer te maken met de veiligheid bij een zijwaartse aanrijding. De velgen zijn nieuw gegoten 17 inchers, maar het design is wel dat van de klassieke Fuchs velgen. Ook het interieur wordt helemaal opnieuw in elkaar gezet, maar hier wordt de sfeer van oude tijden juist wel in ere gehouden. Er wordt rijkelijk gebruik gemaakt van leder en een klassiek stuurwiel zoals op de RSR zat behoort tot de mogelijkheden. Ook de originele Blaupunkt Frankfurt radio blijft behouden, hoewel die wel via een weggewerkte aansluiting met je iPod kan samenwerken en zelfs bluetooth behoort tot de mogelijkheden.
Luchtkoeling
Onderhuids krijgt de Singer 911 de Brembo remmen van de nieuwere generatie 993 en de veren en dempers worden vervangen door een set van Bilstein. Singer biedt de mogelijkheid om te kiezen uit drie verschillende motoropties. Ze zijn alledrie gebaseerd op het luchtgekoelde 3,6-liter zescilinder boxerblok uit 1990. Het blok wordt echter helemaal uit elkaar gehaald en waar mogelijk gemoderniseerd, zodat het klassieke luchtgekoelde geluid wordt gekoppeld aan moderne vermogens. De basisoptie is een 3,6-liter met 300 pk, maar voor wie meer wil is er ook nog een versie met 380 pk en de topper is een tot 3,9-liter vergroot blok met 425 herboren paarden. Standaard monteert Singer een handgeschakelde vijfbak van Gertrag die ook in de 964 zat, maar een limited slip differentieel behoort ook tot de mogelijkheden en zelfs een close ratio zesbak is verkrijgbaar. De prijs van al dit moois is ‘op aanvraag’ maar een koopje zal het niet zijn.