Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: 16 jarig meisje blijkt race talent

16 jarig meisje blijkt race talent 08 aug 2011 20:18 #20954

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
ASSEN - Beitske Visser zette een aloud spreekwoord letterlijk luister bij door een verbluffend racedebuut op het TT-circuit van Assen.
Het sterretje in wasdom (16) mocht op uitnodiging van sponsor Praga een weekendje meedoen in de Dutch Supercar Challenge en zegevierde vervolgens groots. Het meisje dat overmand door zenuwen bijna geen oog dichtdoet in de nacht van vrijdag op zaterdag is een dag later dé groeibriljant van autosportminnend Nederland. Insiders weten al dat ze in haar kart verbluffende resultaten oogst, maar bij het grote publiek is de Drontense onbekend.

Dat is sinds dit weekend anders. Visser wint bij haar debuut. En hoe. Ondanks een extra pitstop en drive-through penalty manoeuvreert ze haar Praga R4S in de laatste ronde naar de leiding. "Dit had ik totaal niet verwacht, ook de concurrenten begrepen het niet."

Verdeeld door bewondering en overdondering voegen Roger Grouwels (tweede) en Rick Abresch (derde) zich bij haar op het ereschavot. Ze hadden haar vader kunnen zijn. Dit is toch dat meisje dat slechts tien kwalificatierondjes in haar eerste sportwagen heeft gereden? Grouwels besluit met een diepe buiging, een ovationeel applaus volgt. Haar echte vader Klaas kijkt apetrots toe, net als moeder Jantina en zusje Wietske.

Enthousiaste stemmen fluisteren dat ze het in zich heeft de Formule 1 te halen. Als eerste Nederlandse dame. Dat doel is ver weg, de route nog langer. Het zal met geld en geluk te maken hebben. Aan talent en karakter geen gebrek. Achter de montere meisjesblik en de donkerbruine ogen schuilt een ijzeren wil. De manier waarop ze na drie vergeefs pogingen haar wagen alsnog langs die van Grouwels drukt is veelzeggend. "Omdat ik op het rechte stuk snelheid tekort kwam, wist ik dat ik hem alleen in de hairpin kon pakken. De derde keer lukte het. Toen dacht ik alleen nog maar 'rustig blijven, rustig blijven, dan ga ik winnen'. Ik zei het niet hardop, maar dacht het wel de hele tijd."

Niet alles lukt in het weekend van de sensatie. Visser begint haar tweede race nog sterker door Grouwels in de eerste bocht uit te remmen. Ze vervolgt haar weg met verbluffend strakke rondetijden. Dan begeeft de versnellingsbak van de 500pk Prada het en valt een nog groter wonder in duigen. Saillant detail; ze ligt op dat moment al vijftien seconden voor. "Ik baalde als een stekker, ik had anders gewonnen." Misschien zou het teveel van het goede zijn geweest. "Nou, met teveel van het goede hebben we niet zoveel problemen, hoor", knipoogt vader Klaas. Beitske baalt wel, maar de glimlach is niet meer van haar gezicht af te slaan. Hier zit een zelfbewuste tiener met een doel. "Ik hoop volgend jaar formule Renault te gaan rijden. Eerst richt ik me op het WK karten in Gent, over vier weken." Uiteraard behoort Visser tot de kanshebbers.

www.hartvannederland.nl/nederland/flevol...-is-een-racemonster/
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.222 seconds