Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: Suzuki verslaat Ford op Pikes Peak

Suzuki verslaat Ford op Pikes Peak 20 juli 2009 16:36 #2102

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638











David verslaat Goliath: op de fameuze Pikes Peak heuvelklim in de Verenigde Staten heeft Suzuki Ford verslagen.
Nobuhiro 'Monster' Tajima schreef het evenement namelijk op z’n naam in een nauwelijks nog als zodanig herkenbare Suzuki SX4. Hij liet onder anderen de vroegere WRC-kampioen Marcus Grönholm achter zich, die in een speciaal geprepareerde Ford Fiesta reed. Het is voor de vierde keer op rij dat de Japanner het evenement wint.
De Suzuki van Tajima heeft een 2,7-liter V6 turbomotor aan boord met een vermogen van 885 pk. In combinatie met een leeggewicht van 1.120 kilogram staat dit garant voor extreme prestaties. Nobuhiro ‘Monster’ Tajima bedwong Pikes Peak in 10 min 15.368 seconden. Paul Dallenbach had in z’n Chevrolet 10 min 52.097 seconden nodig, Grönholm werd in z’n meer dan 800 pk sterke Ford derde met een tijd van 11:928.963.
De tijd van Suzuki is overigens geen record op het 14-mijl lange traject. Tajima reed eerder een tijd van 10 minuten 01 seconden. Bij beter weer hoopt de Japanner volgend jaar de 10 minuten-barrière te slechten.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:Suzuki verslaat Ford op Pikes Peak 20 juli 2009 19:16 #2103

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
Ford RS200 met mega-turbo met 950 pk en nog eens 200 pk aan lachgas...



Laast bewerkt: 20 juli 2009 19:20 Door Leander.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:Suzuki verslaat Ford op Pikes Peak 20 juli 2009 19:19 #2104

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638




Engine
Geoff Page Racing 2,400cc Inline 4 cylinder Ford Cosworth BDTE racing engine.

Mid-mounted longitudinally.

Cylinder head: DOHC 16 valve.

Compression ratio: 8:1

Turbocharger: Prototype Garrett altitude compressor. Max boost pressure = 35 psi

Management: LIFE F88

Fuel: 116 octane race fuel

Max Power: 950 bhp (PS-DIN) @ 8,000 rpm

Max Torque: 750 lbs ft @ 5,500 rpm



Power booster: 70 litres of Nitrous Oxide gas gives a boost equivalent to 3 minutes at:

Max Power: 1,150 bhp (PS-DIN) @ 8,000 rpm

Max Torque: 850 lbs ft @ 5,500 rpm



Transmission
Four-wheel-drive with 50:50 or 63:37 torque split (rear:front)

Gearbox: FFD 5-speed manual

Clutch: AP Racing twin plate paddle clutch with cerrametallic linings.

Gearbox ratios: 3.23 / 2.14 / 1.68 / 1.36 / 1.14:1

Transfer ratio: 1.15:1

Final drive: 4.375:1

Suspension
Independent, double wishbones, single coil-over dampers, adjustable anti-roll bars front and rear. Rear adjustable toe control link.

Steering
Rack and pinion, hydraulic power assistance. 1.8 turns lock-to-lock.

Brakes
13.0 ins (330 mm) diameter ventilated discs. AP Racing motorsport calipers.

Wheels
Ford magnesium alloy, 8 x 17 in rims

Avon rallycross tyres. Choice of full slick or cut slick.

Dimensions and Weights
Length: 157.5 ins (4,000mm)

Width: 69.0 ins (1750mm)

Wheelbase: 99.6 ins (2,530mm)

Track (front/rear): 59.1/58.9 ins (1502/1497mm)

Weight: 2,315 pounds (1,050 Kg)

Last modified: June 26, 2009
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.200 seconds