ROTTERDAM - Na enig aandringen van Ferrari’s topman Luca di Montezemolo en teambaas Stefano Domenicali keert Michael Schumacher na een absentie van bijna drie jaar terug in de Formule 1.
De Duitser, zevenvoudig wereldkampioen, maakt over drie weken in Valencia zijn rentree bij de Grand Prix van Europa. Schumacher vervangt Felipe Massa, die het afgelopen weekeinde bij de Grand Prix van Hongarije in de kwalificatietraining zwaar crashte en voor de rest van het seizoen lijkt uitgeschakeld.
Voormalig wereldkampioen en beroepscriticus Niki Lauda gaf in Boedapest al de aanzet, vandaag volgde de definitieve bevestiging. Op de dag dat BMW met het aangekondigde vertrek uit de Formule 1 wereldwijd de sportkolommen leek te gaan beheersen, sloeg Ferrari in de namiddag publicitair nog harder toe met het nieuws omtrent Schumacher. De coureur maakte het zelf wereldkundig via zijn website. ,,Eerst maar het belangrijkste: godzijdank zijn alle berichten rond Felipe positief. Ik wens hem het allerbeste,’’ zo schreef Schumi. Hij heeft niet alleen een vriendschappelijke band met de Braziliaan. Jarenlang was hij bij Ferrari zijn mentor.
De keuze van de Scuderia voor Schumacher lag voor de hand. Luca Badoër en Marc Gené, de twee testcoureurs, waren geen serieuze optie. Andere alternatieven waren niet voorhanden. Daarnaast kan Ferrari in het tot nu toe desastreus verlopen seizoen (het won nog geen enkele Grand Prix) wel wat positieve publiciteit gebruiken.
Ook Bernie Ecclestone, de commerciële rechtenhouder van de Formule 1, zal ongetwijfeld in zijn nopjes zijn met Schumachers besluit. De kijkcijfers zullen door ’s mans rentree ongetwijfeld een enorme stimulans krijgen. Hoewel Schumacher op 22 oktober 2006 in São Paulo zijn laatste officiële meters reed, geldt hij nog steeds als een van ’s werelds populairste coureurs.
Na zijn vertrek bleef Schumacher de afgelopen seizoen als adviseur verbonden aan Ferrari, de renstal waar hij vijf wereldtitels vergaarde. Toen Di Montezemolo en Domenicali woensdag een beroep op hem deden, kon hij niet weigeren. ,,We hebben besloten dat ik mijzelf ga prepareren om Felipe’s plaats in te nemen,’’ aldus Schumacher. Wie de Duitser de afgelopen Grands Prix door het rennerskwartier zag wandelen kon zien dat hij nog altijd in topconditie verkeert, hoewel hij eerder dit jaar wel zijn nek blesseerde bij een valpartij in een motorrace. Pas als hij daarvan geen hinder ondervindt, is zijn terugkeer definitief. Een superlicentie, noodzakelijk om te mogen rijden, lijkt slechts een formaliteit.
,,Hoewel het klopt dat het hoofdstuk Formule 1 voor mij al lang en volledig was gesloten, kan ik de huidige, ongelukkige situatie uit loyaliteit met het team niet negeren,’’ liet Schumacher weten. ,,Ik ben nu eenmaal een competitief mens en kijk erg uit naar deze uitdaging.’’
Schumacher neemt een grote gok door aan Ferrari’s lokroep gehoor te geven. Hij kroop in april 2008 bij een test in Barcelona voor het laatst achter het stuur en de huidige auto, de F60, is voor hem een onbeschreven blad. ,,Maar het is niet alleen een emotionele beslissing. Ik heb wel degelijk goed over de situatie nagedacht,’’ zei Schumacher.
Niemand die daar aan twijfelt.