Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: Mercedes A-klasse AMG

Mercedes A-klasse AMG 09 juli 2012 08:40 #25132

  • dreazz1nl
  • dreazz1nl's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
  • Berichten: 928






Voor het eerst in de geschiedenis verschijnt er van de A-klasse ook een heuse Mercedes-AMG. En het doorgaans goedgeïnformeerde Autocar zegt hierover meer informatie te hebben achterhaald. Ga er maar even voor zitten! Dit is namelijk alles wat je weten wilt over de Mercedes A45 AMG.







“Ons primaire doel altijd is het naderen van de Audi RS3 en BMW M135i geweest”. Met deze woorden steekt Tobias Moers, hoofdontwikkeling van AMG van wal als hij praat over de Mercedes A45 AMG. Eenvoudig moet dat niet zijn geweest daar de genoemde aartsrivalen respectievelijk een vijf- en zescilinder onder kap hebben; voor de A45 AMG heeft Mercedes niet meer over dan een viercilinder. Deze is grotendeels gebaseerd op de 2.0 liter in de A 250 Sport, maar uiteraard wel aangepast om de hogere vermogensafgifte aan te kunnen. Met 335 pk en een trekkracht die ‘significant hoger ligt dan 400 Nm’ zal het zelfs de krachtigste vierpitter zijn die Mercedes-Benz ooit in een model heeft geleverd. Over acceleratiecijfers laat Moers zich nog niet uit. Wel geeft hij aan dat de meest betaalbare AMG overeenkomt met die van de M135i. En wij weten dat deze met handbak in 5,1 seconden naar de 100 km/h snelt en een topsnelheid heeft van 250 km/h. De versie met automaat snoept nog eens tweetiende van een seconde op de welbekende sprint af.

Vierwielaandrijving
Mercedes levert de A45 AMG niet met handbak. Een zeventraps automaat met dubbele koppeling is verplicht. Evenals vierwielaandrijving, al zal onder de meeste omstandigheden de trekkracht naar de achterste wielen worden gestuurd zodat de rijbeleving van een achterwielaandrijver ervaren wordt. Mocht het echter nodig zijn, dan verdeelt een speciale koppeling, dat volgens AMG veel wegheeft van het Haldex-systeem op de RS3, de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras. Interessante toevoeging hierop is dat AMG claimt dat de A45 AMG ‘de hoogste bochtsnelheden in z’n klasse noteert’.

Vlezig
Dergelijke woorden beloven weliswaar veel, maar zeggen feitelijk niets over de daadwerkelijke rijbeleving. Het performancebedrijf moet deze reactie op z’n klompen hebben aangevoeld want pareert dit door te laten weten dat er veel aandacht is besteed aan de besturing. Dat zou veel gevoel bieden en ‘vlezig’ zijn. Verder zijn de remmen aangepakt zodat ze op hun taak berekend zijn en is de A45 AMG voorzien van een ESP-systeem dat gefaseerd (drie modi) is af te bouwen naar volledig inactief. Een grotere spoorbreedte, dempers en veren met een korte slag en een stijver chassis staat hier mede garant voor.
Audi a3 [8L [1998 [400.000.km [fmic [vvt tuned [445 nm.
Auto A kan 100km/uur Auto B kan 200km/uur Auto A is 50% langzamer dan Auto B Auto B is 100% sneller dan Auto A
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.202 seconds