Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: BPM-boete voor opvoeren nieuwe auto’s

BPM-boete voor opvoeren nieuwe auto’s 16 sept 2009 12:58 #3505

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
Kortgeleden berichtten we al over een mogelijk opvoerverbod voor leaseauto’s, maar de daadwerkelijke uitvoering in de belastingwet blijkt veel verder te gaan dan eerder gedacht. Financiën heeft niet alleen zakelijke rijders op de korrel, maar ook privé-kopers.
Gisteren berichten we al kort over hoe Financiën opvoeren wil aanpakken, hier komen we wat meer uitgebreidere uitleg over de gevolgen van de nieuwe wet.
Met een bijtellingsregeling die volledig gebaseerd is op CO2-uitstoot werd het erg aantrekkelijk om je leaseauto even langs de tuningboer te rijden. Even chippen en hop, lekker veel power en toch een lage bijtelling. Financiën liet enkele weken terug al aan AutoWeek weten zich daar zeer aan te storen en met wetgeving te komen om dit tegen te gaan. De uiteindelijke maatregel die gisteren met Prinsjesdag bekend is geworden, gaat echter veel verder. De reden is dat de BPM vanaf 2010 veel meer afhankelijk is van CO2-uitstoot, waarbij je voor elke gram extra een bepaald bedrag gaat betalen. (zie tabel die ik heb bijgevoegd). Dat betekent dat elke gram CO2 die een fabrikant van zijn fabrieksopgave af weet te krijgen, een auto goedkoper maakt. Een softwarematig geknepen motor op de markt brengen wordt dan erg aantrekkelijk. Voor de koper is het daarentegen aantrekkelijk om die software meteen na het krijgen van de sleutels te laten aanpassen. De kans is echter groot dat het verbruik (dus de CO2-uitstoot) stijgt. Ook de NOx- en de roetuitstoot kunnen vervolgens afwijken van de officiële opgaaf. Financiën heeft daarom nu in de wet vastgelegd dat de overheid een volledige naheffing van de BPM oplegt als bij controle binnen drie jaar nadat een auto gekentekend is de CO2-uitstoot (oftewel het officiële verbruik) hoger is dan de fabrieksopgaaf. Stel een auto stootte 219 gram uit en na het opvoeren 280 gram (fictieve schatting), dan scheelt dat 7.866 euro aan BPM. (51* € 106+10* € 246=7.866, zie de tabel).

Bij de RAI Vereniging zet men vraagtekens bij de nieuwe wet. “Als iemand dit bewust doet om belasting te ontlopen valt er natuurlijk weinig tegenin te brengen”, zegt woordvoerer Harald Bresser. “Maar sowieso hoeft het opvoeren van een auto niet te beteken dat hij daadwerkelijk meer uitstoot volgens de officiële cyclus. Los daarvan: hoe zie je of een auto getuned is, en als je een auto daarvan verdenkt, dat moet je hem dus opnieuw de ECE-cyclus laten doorlopen om de nieuwe CO2-uitstoot te ontdekken. De handhaving lijkt ons een enorm probleem.”

Bij Financiën was vandaag niemand bereikbaar voor commentaar, dus het is compleet onduidelijk hoe men dit wil gaan uitvoeren. In het belastingplan wordt alleen gezegd dat “het Kabinet door middel van monitoring van de belastingdienst de vinger aan de pols zal houden”.




De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:BPM-boete voor opvoeren nieuwe auto’s 16 sept 2009 13:07 #3509

  • vpzeeman
  • vpzeeman's Avatar
  • Afwezig
  • Expert Tuner
  • Berichten: 1903
Ik ben nieuwschierig hoe ze het gaan controleren.....

En wat nu als iemand met een zuinige auto heel ruig gaat rijden? Krijgt hij dan ook een boete? Of andersom, dat iemand met een auto heel zuinig gaat rijden? Krijgt hij dan geld terug???

Wat een heisa. En dan nog te bedenken dat CO2 helemaal niet gevaarlijk is voor de samenleving..... Fijnstof is veel gevaarlijker.... :blush:
If you can leave black marks on a straight from the time you exit a corner till the time you brake for the next turn, then you have enough horsepower. (Mark Donohue)
Laast bewerkt: 16 sept 2009 13:11 Door Leander.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.204 seconds