Het General Motors-merk GMC laat in Detroit zien dat er een wereld is na de SUV en onthult deze ’kleine’ vierkante conceptcar: de Granite.
Zelfs in de VS raken pick-ups, SUV’s en andere grote auto’s meer en meer uit de gratie. Voor een merk als GMC, dat juist bekend is vanwege zijn grove auto-, truck- en busjesgeweld en klanten als B.A. Baracus, is het daarom de hoogste tijd voor een change of heart. Met deze kleine Granite conceptcar wil het merk laten zien dat het nog steeds bestaansrecht heeft. De Amerikanen noemen het een Urban Utility Vehicle of UUV.
De auto is voorzien van dezelfde 1.4 turbomotor als de nieuwe Opel Astra en een zestraps automaat met dubbele koppeling. Interessant, want die techniek zou dan ook zijn weg kunnen vinden naar de nieuwe Astra.
Met het vierkante apparaat neemt het merk uiteraard stadsauto’s als de nieuwe Nissan Cube en Scion xB op de korrel: autovarianten waarvoor in Nederland nog nauwelijks markt is, maar in de VS (en Japan) gretig aftrek vinden. Wel hebben de Amerikanen de auto een iets dynamischer uiterlijk gegeven, de voorruit loopt bijvoorbeeld niet zo stijl omhoog als bij de genoemde concurrenten.
De achterdeuren gaan naar achteren open. Omdat de B-stijl ontbreek, krijgt je zo een enorme entree. In het interieur valt vooral de bediening van de automaat op: in de stijl van de Jaguar XF werkt deze met een draaiknop in plaats van met een hendel.