Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: Lancia Thema 8.32 station

Lancia Thema 8.32 station 01 feb 2010 13:32 #9363

• herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner

Met een 3L Ferrari V8, een van de lekkerste oudjes van dit moment. Als station al helemaal, een soort auto-milf. Je ziet dat ze ouder is, maar het is nog steeds een lekker ding en ze kan grommen als een beest.

De achtpitter uit de Lancia Thema 8.32 was afkomstig uit de Ferrari 308. De acht stond voor het aantal cilinders, in dit blok voorzien van 32 kleppen. Er werd wel het een en ander aangepast, en de Lancia moest het natuurlijk met iets minder vermogen doen. De belangrijkste wijziging was de krukas. Ferrari houdt nog altijd vast aan haar ‘flatplane’ krukassen, Lancia deed het met een comfortabeler ‘crossplane’ exemplaar. Dit paste meer bij de Thema als reis-auto. Een flatplane-as heeft altijd een wat onrustiger karakter.

Voordat de katalysator verplicht werd had de 8.32 215pk. Hiermee ging de Thema in 6.8 seconden naar de 100km/u en door naar een top van 240. De katalysator kostte de auto 10pk, waardoor de 0-100 sprint 0.3 seconden langer werd en de top op 235km/u kwam te liggen.

Veruit de meeste Thema’s 8.32 werden natuurlijk als sedan afgeleverd. Ook leuk, want dan krijg je wel een verstelbaar spoilertje op de achterklep. De eerste eigenaar van dit exemplaar wilde duidelijk liever een praktische auto, welke hij vervolgens nooit heeft gebruikt. Er staat nog geen 1000km op de teller. Nu moet rijden in deze auto echt geen straf zijn, dus grijp je kans. Wel de eerste kilometers met enig behoud, hij moet nog ingereden worden.

Dit collectors item is niet te koop.
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Lancia Thema 8.32 station 01 feb 2010 13:47 #9365

• nico
  • nico's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Mom says I ride the short bus because i'm special.
Grappig, dat is hier vlakbij waar dat ding staat (Egberts in Leek)

Supergaaf ding! Volgens mij is er ook niets vergelijkbaars uit die tijd; Er is een 5 cyl audi 100 avant quattro turbo, maar volgens mij niets wat hierbij in de buurt komt.

Met deze kilometerstand heb je zelfs nog een kans dat de electrische snufjes werken.
Ik haalde m'n schouders op bij de gevonden voorwerpen

Re: Lancia Thema 8.32 station 01 feb 2010 14:30 #9367

• Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
Een auto-milf? :D
Ik wist niet dat ze ooit in stationwagan gemaakt werden eigenlijk.

Re: Lancia Thema 8.32 station 01 feb 2010 16:15 #9370

• nico
  • nico's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Mom says I ride the short bus because i'm special.
Leander schrijft:
Ik wist niet dat ze ooit in stationwagan gemaakt werden eigenlijk.

Ik vraag me ook af of dat eigenlijk wel zo is; als je de link volgt staat er dit:

die websaaite schrijft:
Deze auto is volledig aangepast naar de technieken van een 8.32

Het kan dus zijn dat het een ombouwproject is geweest...!
Ik haalde m'n schouders op bij de gevonden voorwerpen
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.213 seconds