Met een 3L Ferrari V8, een van de lekkerste oudjes van dit moment. Als station al helemaal, een soort auto-milf. Je ziet dat ze ouder is, maar het is nog steeds een lekker ding en ze kan grommen als een beest.
De achtpitter uit de Lancia Thema 8.32 was afkomstig uit de Ferrari 308. De acht stond voor het aantal cilinders, in dit blok voorzien van 32 kleppen. Er werd wel het een en ander aangepast, en de Lancia moest het natuurlijk met iets minder vermogen doen. De belangrijkste wijziging was de krukas. Ferrari houdt nog altijd vast aan haar ‘flatplane’ krukassen, Lancia deed het met een comfortabeler ‘crossplane’ exemplaar. Dit paste meer bij de Thema als reis-auto. Een flatplane-as heeft altijd een wat onrustiger karakter.
Voordat de katalysator verplicht werd had de 8.32 215pk. Hiermee ging de Thema in 6.8 seconden naar de 100km/u en door naar een top van 240. De katalysator kostte de auto 10pk, waardoor de 0-100 sprint 0.3 seconden langer werd en de top op 235km/u kwam te liggen.
Veruit de meeste Thema’s 8.32 werden natuurlijk als sedan afgeleverd. Ook leuk, want dan krijg je wel een verstelbaar spoilertje op de achterklep. De eerste eigenaar van dit exemplaar wilde duidelijk liever een praktische auto, welke hij vervolgens nooit heeft gebruikt. Er staat nog geen 1000km op de teller. Nu moet rijden in deze auto echt geen straf zijn, dus grijp je kans. Wel de eerste kilometers met enig behoud, hij moet nog ingereden worden.
Dit collectors item is
niet te koop.