Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: Auto schoonmaken

Auto schoonmaken 30 juli 2010 01:05 #15177

  • nico
  • nico's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Mom says I ride the short bus because i'm special.
  • Berichten: 2128
Hallo Allemaal :laugh:

Nu ik weer terug ben uut het Zuudn viel mij op dat de auto behoorlijk wat teer overal heeft zitten.
Ik zit er al tijden aan te denken om de auto eens uitgebreid schoon te maken. Ik wil alleen niet overdreven veel kosten maken.
Ik heb al redelijk wat poetsspullen, maar weet niet wat ik er nu het beste nog bij kan kopen. Omdat hier wel wat poets-fetisjisten zitten stel ik de vraag hier maar ;)

Wat ik in het verleden wel deed (en nu ga ik commentaar krijgen; maar de lak van de auto was toch al slecht);
- Men neme mijn auto
- Men neme een budget rotary poetsmachine
- Even goed wassen en flink drogen
- Schapenwollen pad met scratchX van meguiars snel op lage snelheid over de auto
- Schuim-pad met meguiars gold class wax over de auto
- Met de hand uitpoetsen

Met een beetje gevoel haalde ik hier eigenlijk best wel een redelijk resultaat mee, zonder hologrammen en scratches. Diepe krassen en oneffenheden raakte ik met wat hogere snelheden ook wel kwijt. Dus eigenlijk best tevreden.
Nu wil ik het wat beter aanpakken, maar mijn budget rotary wel blijven gebruiken.
Kleien wil ik in ieder geval gaan doen.

De vraag concreet:
Wat kan ik er het beste bij kopen, wat moet ik allemaal hebben voor het kleien?
Ik haalde m'n schouders op bij de gevonden voorwerpen
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Auto schoonmaken 30 juli 2010 09:06 #15178

  • herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Berichten: 3681
Nico, hier een lijst waar je wat me kunt?
Gegevens komen hier vandaan:

www.forum.carclean.nl

De basis is het wassen met een microvezelhandschoen of microvezelspons, 2 emmer systeem, goede shampoo en een goede droogdoek.
Ik heb een uitleg gemaakt waar het wassen en waxen en het nut van een 2 emmer systeem:
How To Wash & Wax


Stap1 Wassen
Wat is goede shampoo? Vele shampoos zijn zeer geschikt om de lak veilig te kunnen wassen.
Belangrijk is om de aanbevolen dosering niet te overschrijden. Doe je dit wel dan bestaat de kans dat je onnodig je waxlaag aantast.
Het maakt niet extra schoon en kost je uiteindelijk meer geld.

Voorbeelden van goede shampoos:
Poorboy's World Super Slick & Suds (goede shampoo, 30ml per 10 liter water)
Poorboy's Super Slick & Suds

Mother's Californian Gold (50-60ml op 10 liter water, ook een prima shampoo):
Mother's Shampoo

Wolfgang Auto Bathe (uitstekende shampoo uit het duurdere segment):
Wolfgang Auto Bathe

Dodo Juice Born to be Mild, Sour Power (shampoo met wax) en Supernatural shampoo (zonder geur en kleustoffen, erg zuinig):
Born to be Mild

Sour Power

Supernatural Shampoo

Wassen met een microvezelhandschoen, schaapsvachthandschoen of microvezel spons. Schaapsvacht is veiliger voor je lak maar kan je niet in de wasmachine wassen.
De microvezelspons kan meer water opnemen dan een handschoen maar die kan weer beter om randjes werken.
Meguiar's Ultimate Wash Mitt

Mother's Lambswool Mitt

The Bone

Daarna de auto drogen met een droogdoek. Ook daarin heb je weer verschillende keuzes. De meeste verkochte zijn de Poorboy’s World Waffle Weave Drying Towel (goedkoop en lekker groot), Mother’s Drying Towel (kan meer opnemen door een kern van schuim en schuift gemakkelijk over de lak), Carrand Supreme Drying Towel (extra groot en zacht) en de Delirium Drying Towel (erg groot maar geeft af tijdens de eerst paar wasbeurten)
Poorboy’s Waffle Weave:
Poorboy’s Waffle Weave

Mother’s Drying Towel

Carrand Drying Towel

Delirium Towel


Stap 2 Kleien
Met kleien haal je al het hardnekkige vuil dat na het wassen op de lak achterblijft. Op het eerst gezicht lijkt je lak schoon maar als je met je vingertoppen over de lak gaat dan voel je allerlei onregelmatigheden, vuil dus.
De klei neemt al dat vuil op en zorgt voor een perfect gladde lak en een goede voorbereiding voor het voeden en waxen van de lak.
Bovendien wil je vooral niet dat deze hardnekkige verontreinigingen mogelijk tijdens het polijsten los komen en door je polijstmachine over de lak worden bewogen met verse krassen als resultaat.

Uitleg van de klei met foto’s en filmpje:
Uitleg van het kleien

De voordeligste keus op dit moment is de Mother’s kleiset, hierin zitten 2 blokjes klei van 80 gram, een 473spray en een doekje:
Mother’s Clay Kit

Een goed alternatief is de Poorboy’s World Klei en Spray & Wipe. Deze klei is iets steviger en kan wat makkelijker vuil verwijderen. De Spray & Wipe mag je 1:1 verdunnen met water voor het kleien.
Poorboy’s Clay

Spray & Wipe

Er zijn ook grotere verpakkingen beschikbaar van de Spray & Wipe zodat je niet elke keer een kleintje hoeft te kopen maar deze na kan vullen met een grotere verpakking.
Poorboy’s Spray & Wipe navullingen
Daarna afvegen met een Deluxe Mega Mega towel van Poorboy’s World.
Deze doek is sowieso aan te raden omdat het doekje bij de Mother’s kit vaak wat te klein is.
Deluxe Mega Mega Towel

Stap 3 Polijsten
Stap 3
Dit is dé stap die samen met het kleien 80% van het resultaat vormen. Swirls (spinnewebkrasjes die te zien zijn in de zon) en kleine krasjes kan je hiermee verwijderen. Diepere krasjes kunnen een stuk minder zichtbaar gemaakt worden.

Het makkelijkste in een startpakket te nemen. Hierin zitten de meest essentiële producten die nodig zijn voor een goede polijstbeurt.
Er is op dit moment een Poorboy’s World pakket en een Monello Raffini pakket.
Zelf zou ik het Raffini pakket nemen, deze polijsten zijn net wat beter, vooral op hardere lakken zoals VAG, Mercedes en BMW.

DAP500 Raffini pakket

Dit pakket bevat:
-DAP500
-Monello Raffini Mezzo (middel polijstmiddel)
-Monello Raffini Finale (licht polijstmiddel)
-Orange Light Cutting pad 5.5” (middelzware polijstpad)
-White Polishing pad 5.5” (middel polijstpad)
-Black Finishing pad 5.5” (zachte pad voor glaze)
-Gold Concorso Wax pad 5.5” (zeer zachte pad voor wax/sealant)
-Cobra Quick Clenz (poeder om pads en doeken mee schoon te maken)
-Cobra Bonnets (deze kan je om een hardere pad doen om wax uit te poetsen mits deze niet gebruikt is)

Gebruik eerst de Monello Mezzo i.c.m. de oranje pad. Deze inwerken op stand 5 volgens het schema in de handleiding. Werk deze daarna af met Monello Finale op de witte pad op stand 4 op dezelfde manier.
Let vooral op om heel langzaam te bewegen, snelle bewegingen komen het resultaat niet ten goede.
Je hoeft niet bang te zijn om de lang te verbranden of dat je door de lak gaat. De kans daarop is nihil.
Het is wel verstandig om ongespoten kunststof en rubbers af te plakken om te voorkomen dat deze wit uit zullen slaan van het polijstmiddel:
3M afplaktape
Verdeel het polijstmiddel eerst over het stuk dat je wilt polijsten. Doe je dit niet dan is de kans groot dat de spetters in de rondte vliegen. Daarnaast wil je overal gelijkmatige polijstkracht willen hebben.
Als je erg zachte lak hebt is het aan te raden om te finishen met een groene LIGHT polishing pad i.p.v. de Polishing pad:
5.5” Green LIGHT polishing pad
Als het product afgebroken is, het is dan vaseline-achtig, dan gelijk af nemen met een microvezeldoek.
Breng deze met lichte druk aan, goed inwerken en gelijk afnemen met een doek bijvoorbeeld Mother’s Polishing Cloth of Deluxe Mega Towel:
Mother’s Polishing Cloth

Poorboy’s Deluxe Mega Towel

Stap 4 Voeden
Nu de lak helemaal schoon is en open staat is het tijd om de oliën die verloren zijn gegaan aan te vullen en een showcar glans te creëren.
Gebruik hiervoor Dodo Juice Lime Prime (Light, Mother’s Sealer & Glaze Step2, Poorboy’s World White Diamond (lichte kleuren) of Poorboy’s World Black Hole (donkere kleuren).
De Dodo Juice Mother’s variant licht inwerken en gelijk afnemen, de Poorboy’s World White Diamond inwerken tot de lak weer gaat glanzen, dan even laten drogen (5minuten) en dan afnemen.
Dodo Juice Lime Prime Lite

Mother’s Sealer and Glaze

Poorboy’s White Diamond

Poorboy’s Black Hole


Gebruik hiervoor de zwarte pad uit het DAP500 pakket.
Gebruik voor het afnemen een Dodo Juice Fantastic Fure, Mother’s Polishing Cloth of Poorboy’s World Deluxe Mega Towel.
Dodo Juice Fantastic Fur

Mother’s Polishing Cloth

Poorboy’s Delime Mega Towel

Stap 5 waxen
Daarna de auto in de wax zetten. Je kan hier kiezen tussen een synthetische wax (sealant) of een natuurlijke wax (carnauba).
Een sealant blijft langer zitten (handig voor de winter) en een carnauba wax geeft meer glans. Breng wax altijd heel dun aan. Een dikke laag maakt het lastiger uit te poetsen en is zonde van je wax.
Je kan ook eerst een sealant doen en deze “toppen” met een Carnauba wax.

Voor de Dodo Juice waxen heb je een harde en zachte variant. De hardere variant is makkelijker dun aan te brengen en zuiniger dan de zachte versie. De zachte versie is weer wat makkelijker aan te brengen.
Daarnaast heb je de Pro versie van Blue Velvet en Purple Haze. Dat zijn hybride waxen (combinatie van sealant en carnauba wax) en blijven wat langer zitten dan de “gewone” waxen.

Voor donkere lakken: Blue Velvet (hard) en Purple Haze (soft) (ook in Pro versie te krijgen)
Dodo Juice Blue Velvet
Dodo Juice Blue Velvet Pro Hybrid

Dodo Juice Purple Haze
Dodo Juice Purple Haze Pro Hybrid

Voor warme kleuren: Banana Armour (hard) en Orange Crush (soft)
Dodo Juice Banana Armour
Dodo Juice Orange Crush

Voor lichte kleuren: Diamond White (hard) en Light Fantastic (soft)
Dodo Juice Diamond White
Dodo Juice Light Fantastic

Voor alle kleuren: Hard Candy (hard) en Rainforest Rub (soft)
Dodo Juice Hard Candy
Dodo Juice Rainforest Rub

Een goede sealant is de Poorboy’s World EX-P Pure Sealant(30minuten drogen):
Poorboy’s EX-P Pure Sealant

De carnauba variant van Poorboy’s World is de Natty’s Paste wax(Blue voor donkere lakken) (15 minuten drogen):
Poorboy’s Natty’s Wax

Poorboy’s Natty’s Wax Blue

Voor Mother’s is de Step 3 Pure Carnauba Liguid/Paste wax(15 minuten drogen):
Mother’s Pure Carnauba Wax vloeibaar

Mother’s Pure Carnauba Wax pasta

Pad voor het aanbrengen van de wax:
Concorso hand applicator

Voor het uitpoetsen kan je een Deluxe Mega Towel gebruiken of een Fanastic Fur:
Deluxe Mega Towel:
Poorboy’s Deluxe Mega Towel
Fantastic Fur:
Dodo Juice Fantastic Fur

Overige oppervlakten
Voor licht metalen velgen kan je een velgenreiniger gebruiken zoals de Mother’s FX Wheel Cleaner of de Poorboy’s World Spray & Rinse:
Mother’s FX Wheel Cleaner

Poorboy’s Spray & Rinse

Spray de velgenreiniger op de droge velg, laat het 10 seconden intrekken. Daarna met een borstel de velg goed schoonmaken en naspoelen met veel water.
Een hele goede en mooi geprijsde velgenborstel (voor de voorkant van de velg) is deze:
Mother’s Wheel Brush

Voor de binnenkant van de velgen (indien je dat wilt) is dit een hele goede:
Daytona Brush

Ook een washmitt is een goede keus, deze maakt meer contact dan een borstel en zal beter schoonmaken alleen moet je er wel bij kunnen natuurlijk (geldt vooral voor de binnenkant van de velg)
Je kan ook ervoor kiezen om de velgen in een velgenwax te zetten. Hierdoor kan vuil en remstof minder makkelijk hechten en maakt het schoonmaken een stuk makkelijker.
Gebruik in dat geval géén velgenreiniger meer omdat deze de wax weer verwijdert.
Een aparte emmer met gewone autoshampoo voldoet dan prima.
De velgenwax:
Poorboy’s Wheel Sealant

of WheelWax:
Wheelwax

Padje voor het aanbrengen: (deze is lekker dun en dus perfect voor kleine oppervlakten)
Hi-Tech applicator

Doek voor het afnemen:
Cobra All Purpose Towel

Uiteraard mogen de bandjes niet ontbreken. Een mooie gepoetste auto met vieze banden is natuurlijk geen gezicht.
Gebruik hiervoor een goede bandenspray zoals de Mother’s Reflections Tire Care of Wolfgang Black Diamond Tyre gel voor mooie satijnen banden.
Mother's Reflection Tire Care:
Mother’s Reflection Tire Care

Wolfgang Black Diamond gel:
Wolfgang Black Diamond Tire Care

Je kan deze direct op de band sprayen maar beter (en zuiniger) is het om het op een applicator te sprayen. Zo voorkom je dat het op plekken komt waar je het niet wilt hebben.
Flex Foam Tire Applicator

Meguiar’s Tyre applicator

Voor de ruiten kan je ook Spray & Wipe (onverdund) of Mother’s Glass Cleaner gebruiken.
Spray deze op een microvezel pad om te verdelen en navegen met een glasdoek.
Pad:
Poorboy’s Microfiber applicator

Meguiar's Even Coat applicators


Glasdoek:
Dodo Juice Mint Merkin

Voor ongespoten kunststof kan je Poorboy’s World Trim Restorer gebruiken. Deze trekt echt in het kunststof en is niet vettig.
Poorboy’s Trim Restorer

Je kan een washandje gebruiken voor het aanbrengen of een zogenaamde “foam on a stick”. Dit is een stokje met een foamen top.
Ideaal voor die lastig te bereiken plekjes.
Foam on a stick
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Auto schoonmaken 04 aug 2010 15:25 #15272

  • nico
  • nico's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Mom says I ride the short bus because i'm special.
  • Berichten: 2128
Heel erg bedankt voor de tips Herold!
Heb aan de hand van het verhaal een kleikit van Mothers besteld en polish van poorboys. Voor de rest blijf ik eerst maar mijn bestaande producten gebruiken. Dit eerst maar eens proberen!
Ik haalde m'n schouders op bij de gevonden voorwerpen
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Auto schoonmaken 04 aug 2010 20:16 #15276

  • herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Berichten: 3681
Graag gedaan, welke polish heb je besteld SSR 1 2 2,5 of 3 ?
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Auto schoonmaken 05 aug 2010 10:14 #15286

  • Ibibi
  • Ibibi's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 339
Tsjong wat een verhaal :ohmy: :ohmy: , heb ik het tegenwoordig ff makkelijk!!!
FF naar de waxbox, afspuiten, klaar B)
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Auto schoonmaken 05 aug 2010 20:03 #15310

  • herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Berichten: 3681
Tja, wat wil je wit is wit! ;) :P
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.253 seconds