Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: nieuw ontwerp van turbodruk regeling

nieuw ontwerp van turbodruk regeling 04 apr 2010 12:06 #11930

  • golf1tdi
  • golf1tdi's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 257
ik heb dit stukje van Go-4 Dakar vandaan.
leuke info over het kiezen van een turbo voor hun gebruikt vw grafter motor.

www1.han.nl/thema/go4dakar/content/Turbo...?inno_gen=gen_id_216

mvrg,

Bernard
208pk/450nm
Laast bewerkt: 04 apr 2010 12:22 Door Leander.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 04 apr 2010 13:53 #11934

Het is eigenlijk een twinscroll turbo met een klep er tussen.
Dit hebben wij 10 jaar geleden ook al wel geprobeerd op een trekker.
Werkt best goed.

Hoe is het eigenlijk met dat Dakar project?
Is helemaal van de baan zeker?..

Johan
To much horsepower is never enough.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 04 apr 2010 22:17 #11940

  • golf1tdi
  • golf1tdi's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 257
oke dus het werk wel, misschien leuk om op een tdi te bouwen, gezien dit systeem hogere egt kan hebben :)

ja dat dakar project heb ik niks meer van gehoord :(

was ook al van 2008

mvrg,

Bernard
208pk/450nm
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 05 apr 2010 09:49 #11944

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
weer wat geleerd!

nou we het toch over turbo druk regeling hebben?
zou ik een regelventiel (bosch) van een cdi ook kunnen gebruiken op mijn 1z motor met afn regeleenheid?
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 05 apr 2010 09:58 #11945

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120



maar twin scroll lijkt me gewoon 2 gescheiden kamers in de uitlaat kant.
----KEEP ON MODIFYING ----
Laast bewerkt: 05 apr 2010 09:59 Door Maurice.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 05 apr 2010 11:08 #11950

  • appie
  • appie's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 233
jep,en als je t spruitstuk goed hebt heb je beter effect van de pulswerking.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 05 apr 2010 11:18 #11952

Maurice schrijft:
weer wat geleerd!

nou we het toch over turbo druk regeling hebben?
zou ik een regelventiel (bosch) van een cdi ook kunnen gebruiken op mijn 1z motor met afn regeleenheid?


Yep, geen probleem
To much horsepower is never enough.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 05 apr 2010 11:22 #11953

Maurice schrijft:



maar twin scroll lijkt me gewoon 2 gescheiden kamers in de uitlaat kant.

Klopt idd.
Wij hebben bij zo'n turbo wel eens geprobeerd met een klep 1 kant van de twinscroll af te sluiten en dat werkt goed.
De belasting op de as kan dan wel anders worden dus je moet wel kijken wat je doet..
Het systeem in het verhaal wat bernard poste is iets anders natuurlijk maar werkt ongeveer op dat principe.
Je maakt de doorlaat naar het turbine wiel groter door de klep te openen.

Johan
To much horsepower is never enough.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 05 apr 2010 18:19 #11958

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
nu snap ik wat je gedaan hebt.
wel slim gevonden.

mooi dat ik zo'n ventiel kan gebruiken. want ik struikel over die dingen.
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 05 apr 2010 19:12 #11959

  • Marten
  • Marten's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 315
Maurice schrijft:
mooi dat ik zo'n ventiel kan gebruiken. want ik struikel over die dingen.

Beetje doorbouwen dus, ligt alles ook niet meer in de weg :P
Golf IV AHF - 156pk/382nm - Eibach
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 06 apr 2010 11:39 #11966

  • golf1tdi
  • golf1tdi's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 257
Beetje doorbouwen dus, ligt alles ook niet meer in de weg


ja inderdaad, ik ben zeer benieuwd naar die "1Z" :laugh:

mvrg,

Bernard
208pk/450nm
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 07 apr 2010 07:56 #11974

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
bernard & marten

helaas kan ik niet verder met bouwen aan het onderblok.
maar aan de oplossing wordt gewerkt (vvt)
daar over pas meer als het probleem opgelost is.
----KEEP ON MODIFYING ----
Laast bewerkt: 07 apr 2010 08:53 Door Leander.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 07 apr 2010 08:55 #11976

Ik ben er druk mee bezig.
Die plaat moet digitaal gescant worden zodat ik deze aan kan passen.
Maar ligt daar al heel lang en hebben het nog niet klaar wegens enorme drukte daar...
Laat ik snel even horen Maurice :)

Johan
To much horsepower is never enough.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: nieuw ontwerp van turbodruk regeling 07 apr 2010 09:32 #11979

  • golf1tdi
  • golf1tdi's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 257
blok grindel :P

pak je toch een stuk karton overtrekken en uit knippen, de mal over centeren en aan de slag :dry:

mvrg,

Bernard
208pk/450nm
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.250 seconds