Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: Ned. onderzoeker ontwikkelt roetvrije diesel

Ned. onderzoeker ontwikkelt roetvrije diesel 15 apr 2010 21:00 #12272

  • herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Berichten: 3681
Auto’s op diesel zijn al lang geen stinkende, slome en lawaaierige tractoren meer. Het rijden op diesel heeft een aantal voor- en nadelen. Het grootste voordeel van een moderne dieselmotor is dat het verbruik een stuk lager ligt dan bij een benzinemotor, maar het het grootste nadeel is de roetuitstoot (fijnstof) die een diesel veroorzaakt. Fijnstof is een groot probleem en vormt met name in drukke steden een gezondheidsrisico. Wanneer je dit nadeel kunt wegnemen, wordt diesel een nog aantrekkelijker alternatief.

Dat is precies wat de 30-jarige onderzoeker ir. Michael Boot voor elkaar heeft gekregen. Boot werkt als onderzoeker bij de Technische Universiteit Eindhoven aan zijn promotie-onderzoek. Hij ontdekte dat wanneer hij de stof cyclohexanon mengt met gewone diesel, de brandstof later ontbrandt, waardoor zuurstof en brandstof beter de kans krijgen te mengen. Hierdoor vindt een verbeterde verbranding plaats, hetgeen resulteert in minder uitstoot van roetdeeltjes. Boot noemt zijn nieuwe diesel “Cyclox”. Bij een cyclohexanon/diesel mengverhouding van 10/90 halveerde de roetuitstoot en bij een verhouding van 50/50 was de roetuitstoot zelfs gedaald tot nul.

Een leuke bijkomstigheid is dat cyclohexanon -dat ook gebruikt wordt voor de productie van nylon- wordt gemaakt van het afvalproduct “lignine” dat in grote hoeveelheden vrijkomt bij de productie van papier. Dit maakt Cyclox dus dubbel zo groen. De universiteit heeft internationaal octrooi aangevraagd op de vinding. De Eindhovense onderzoeker wil een industrieel proces gaan ontwikkelen om grootschalig en goedkoop cyclohexanon te maken uit afval-lignine.

In Nederland is de hoeveelheid afval-lignine genoeg om te komen tot vijf procent bijmenging bij alle getankte diesel. In de Scandinavische landen, met meer papierindustrie, ligt dit getal hoger. “Cyclox is niet de eindoplossing. Maar het kan wel een stevig steentje bijdragen aan het energievraagstuk.”, aldus Boot.

Michael Boot is lekker bezig, want hij vond ook nog een andere manier om diesels schoner te maken. Hij bedacht een nieuw soort diesel-injectortip, de PFAMEN (Porous Fuel Air Mixing Enhancing Nozzle). Normaal heeft een injectortip een beperkt aantal gaatjes, maar Boot bedacht om een filter als tip gebruiken. Daarmee wordt de diesel veel fijner verneveld, mengt daardoo beter en verbrandt schoner. Boot ontwikkelde met dit idee een prototype, dat al succesvol een half miljoen injecties deed. De PFAMEN heeft nog een belangrijk voordeel: hij werkt bij een lagere druk dan gebruikelijk. Dat zorgt voor minder brandstofverbruik. En het brandstofcircuit -het duurste deel van de motor- kan veel goedkoper worden gemaakt.

Boot promoveert 20 april op zijn proefschrift “Approaches to improve mixing in compression ignition engines”. Hij deed zijn onderzoek bij de groep Verbrandingstechnologie, van de faculteit Werktuigbouwkunde. Zijn onderzoek kreeg financiering van technologiestichting STW en DAF Trucks.
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Ned. onderzoeker ontwikkelt roetvrije diesel 15 apr 2010 21:08 #12273

  • struikie
  • struikie's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • VVT powered
  • Berichten: 3073
kom maar op met dat spul :P


JW
| 2005 Audi A4 B7 Avant | Pro-line | 2.0TDI 16V BLB | 260.000 km | FMIC | GTB2056VZK | VVT tuned | ???pk ???Nm |
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Ned. onderzoeker ontwikkelt roetvrije diesel 15 apr 2010 21:14 #12274

  • Anne
  • Anne's Avatar
  • Afwezig
  • Expert Tuner
  • van mijn vrouw mag ik zeggen dat ik de baas ben
  • Berichten: 1392
klinkt als: meer vermogen haalbaar door betere menging en betere verneveling :P :P
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Ned. onderzoeker ontwikkelt roetvrije diesel 15 apr 2010 21:21 #12275

  • struikie
  • struikie's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • VVT powered
  • Berichten: 3073
Anne schrijft:
klinkt als: meer vermogen haalbaar door betere menging en betere verneveling :P :P

dat zeg ik!
kom maar op met dat spul !!


JW
| 2005 Audi A4 B7 Avant | Pro-line | 2.0TDI 16V BLB | 260.000 km | FMIC | GTB2056VZK | VVT tuned | ???pk ???Nm |
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Ned. onderzoeker ontwikkelt roetvrije diesel 15 apr 2010 21:33 #12279

  • herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Berichten: 3681
Lijkt mij ook wel wat ! B)
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Ned. onderzoeker ontwikkelt roetvrije diesel 16 apr 2010 19:09 #12290

  • Ray
  • Ray's Avatar
  • Afwezig
  • Administrator
  • Berichten: 515
Klinkt als een goede vloeistof voor de APK :laugh: .
En dat houd straks ook niet de oude auto's uit Amsterdam!!

Gr,
Ray
Echte liefde roest niet, mijn Renault wel! | Het mag stuk gaan.... Als het maar hard gaat!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.245 seconds