Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: Keramische coatings

Keramische coatings 19 apr 2011 13:27 #19872

  • Ray
  • Ray's Avatar
  • Afwezig
  • Administrator
  • Berichten: 515
Afgelopen weekend was ik naar een oldtimer beurs in Haarlem en kwam in gesprek met iemand van Classic Car Parts uit Helden. Deze firma kan zo goed als alles een keramische coating geven. Dus spruitstukken, uitlaten, turbo's, enz enz. Dus bij deze een stuk van hun website!

Zircotec thermische keramische coatings bieden oplossing voor hitteproblemen.

Overmatige warmteontwikkeling kan zeer schadelijk uitpakken bij uw auto, maar klassiekers en oldtimers zijn extra kwetsbaar. Gebruikte materialen en afwerkingsmethodieken uit lang vervlogen tijden bieden meestal maar moeilijk weerstand tegen de vaak zeer hoge temperaturen onder de motorkap. In de autosport gebruikt men tegenwoordig met succes thermische keramische hitteschildcoatings. Deze technologie biedt modern comfort en duurzaamheid alsook bescherming tegen brandstofverdamping, slecht starten en andere zaken die verband houden met de betrouwbaarheid van uw klassiek bezit. Tegelijkertijd dient de coating de esthetiek. De warmtehuishouding onder de motorkap van oldtimers wil nog wel eens voor malheur zorgen, zo weten velen van ons uit eigen ervaring. De brandstoffen van vandaag leveren een veel heter uitlaatgas dan de brandstoffen uit vervlogen tijden. Er bestaat een oplossing in de vorm van gewikkelde isolatie, maar daarmee reduceer je de temperatuur van een heet uitlaatspruitstuk of een gloeiende turbo slechts in beperkte mate. Tijdens het rijden zijn er onder de motorkap niet zo gek veel problemen, maar als er sprake van weinig of geen rijwindkoeling, dan zijn de verschillen tussen tape en keramische coating enorm.

Zircotec Thermal Barrier Coating

Als vertegenwoordiger van Zircotec voor Nederland en België heeft Classic Car Parts Helden een interessant alternatief, Het gaat om 2 High Performance Coatings, een standaardcoating, aluminium coating en een afwerkcoating. Ook wel Thermal Barrier Coating genaamd. Deze zijn als volgt te verdelen:

•High Performance keramische coating met kleurafwerking (17 kleuren).

Dit is een product op keramische basis dat de uitgestraalde temperatuur van het onderdeel met maximaal 33% omlaag kan brengen en plaatsing van schilden en/of tapes overbodig maakt. Ideaal voor auto’s die grote problemen ondervinden met hitte uitstraling, hoog vermogen auto’s, autosport en motorfietsspruitstukken. Niet te vergeten turbo’s met buizen. Ook geschikt voor alle andere auto’s.

•High Performance keramische coating in crème wit.

Speciaal voor race- en rallygebruik, formule1. Ook toepasbaar op alle andere auto’s, maximum temperatuurdaling van 33%.





•Standaard keramische coating.

Deze is te gebruiken waar hitte niet het grootste probleem is, maar als u meer waarde hecht aan een mooie afwerking met toch nog een temperatuurdaling tot maximaal 25%. Alleen leverbaar in zwart.

•Performance aluminium, ideaal voor inlaatspruitstukken.

Deze coating is opgebouwd uit 3 lagen met een aluminium afwerklaag en speciaal bedoeld om de warmte buiten te houden. Bedenk dat koudere brandstof een veel beter resultaat levert dan hete brandstof. Vermogenstoename dus.

•Diamond Black.

Dit is een keramische coating voor coating van delen waar het een stuk minder heet wordt en uitermate geschikt voor afwerking, bijvoorbeeld de dempers van een motorfietsuitlaat, side pipes en autouitlaatdempers. Alleen leverbaar in zwart. Echter door de lichtval zal er een schijn van blauw/ grijs te zien zijn, wat erg mooi uitziet. Tevens is deze coating extreem hard en slijtvast om steenslag e.d. te weerstaan.

Kleuren en Garantie

Terwijl de een het als een bijzaak ziet, hecht de ander er veel waarde aan: de thermische keramische coating biedt ook een verbetering op het cosmetische vlak. Een mooie, egale tint oogt immers een heel stuk strakker dan een maanlandschap van (vlieg)roest. Het programma biedt dertien mogelijkheden qua kleuren waaruit men kan kiezen voor de afwerking. Deze hebben een gesloten structuur. dat maakt het makkelijk om de boel schoon te houden. Enige uitzondering hierop vormt een crème witte High Performance Coating, deze heeft een ietwat open structuur en kan daardoor ook een beetje verkleuren en dit is in de racerij niet zo’n probleem. Dit is een variant die sterk doet denken aan de asbestverf van vroeger. De fabrikant garandeert zijn producten voor een periode van drie jaar (bij gebruik in de race en autosport een jaar) Met uitzondering van de standaard coating deze is 1 jaar gegarandeerd. Interne tests hebben uitgewezen dat de High Performance Coating tot 150.000 kilometer kan blijven zitten. In de fabriek wordt het onderdeel gestraald en een speciale voorbehandeling resulteert in een sterke hechting. Men brengt de isolatielaag met behulp van plasmatechniek smeltend aan, bij een temperatuur van zo’n 10.000 ºC. Niet iets dat u thuis even in uw schuurtje doet, dus.

Niet gekookt

Eén van Europa’s toonaangevende Aston Martin-specialisten zegt: “De meeste klassieke auto’s kennen van nieuw af aan een zeer slecht thermisch beheer. Onze klanten willen niet gekookt worden door uitlaatspruitstukken dicht bij het schutbord of de afwerking van hun herbouwde motor geruïneerd zien door de hitte na een paar duizend kilometer gereden te hebben. Ze verwachten bovendien een betrouwbaarheid gelijkwaardig aan die van moderne voertuigen, daarom moeten we mechanische onderdelen en brandstofsystemen beschermen tegen de hitte van de motor. De thermische keramische coating heeft bewezen zeer effectief te zijn bij het aanpakken van al deze kwesties.” Meer gedetailleerd mogen we denken aan het voorkomen van problemen met carburateurs (vapor lock), kabelbomen, startmotoren en dynamo’s, en stuurhuizen, carrosserie en lakafwerking.

Prijsopgave

Als ondergrond zijn vele materialen geschikt: gietijzer, staal, RVS, brons, aluminium en koper, maar ook carbon, plastic en polyester. De kosten van een behandeling hangen samen met de grootte van het oppervlak. Wie een prijsopgave wil, kan een foto, en de afmetingen van het desbetreffende onderdeel naar Classic Car Parts Helden sturen. Hier dient het component, dat een coating moet krijgen, uiteindelijk ook te worden ingeleverd, waarna men voor een verdere afwikkeling zorgt. Degene die graag vooraf een referentie raadpleegt, mag contact opnemen met Oldtimer Service Eastend in Uithuizen (Koos Tiggelaar, www.Oldtimer-restauratie.nl) (zie foto blauwe spruitstuk Morgan) Indien u meer informatie over dit toch wel revolutionaire product wilt op vragen stuurt u dan een mailtje naar Classic Car Parts Helden Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 077-3078346 en wij zullen proberen op al uw vragen een antwoord te geven.

Groeten,
Ray
Echte liefde roest niet, mijn Renault wel! | Het mag stuk gaan.... Als het maar hard gaat!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Keramische coatings 19 apr 2011 13:53 #19873

  • nico
  • nico's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Mom says I ride the short bus because i'm special.
  • Berichten: 2128
Ziet er netjes uit; is eigenlijk een soort heatwrap volgens mij?
Ideaal omdat het overal toe te passen is, terwijl je heatwrap moet wikkelen
Ik haalde m'n schouders op bij de gevonden voorwerpen
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Keramische coatings 19 apr 2011 16:35 #19874

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
super info ray, als ik dat zie denk ik hebbe hebbbe
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.223 seconds