Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid

eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 16 nov 2011 21:33 #22585

  • dreazz1nl
  • dreazz1nl's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
  • Berichten: 928
Beste mensen ik heb de laatste tijd last van start problemen
het gaat voornamelijk om de eerste start van de dag die gaat heel vermoeid hij slaat bijna niet aan
alleen het laatste punt dan start hij de rest van de dag start hij prima goed al zet ik hem 100 aan en uit geen probleem meer met starten
me accu is door gemeten en die is goed me startmotor is goed
en me dynamo laat goed bij volgens me garage
is er iemand die deze ervaring met dit probleem heeft ? Of een oplossing weet voor dit probleem
b.v.d.
Dreazz

Gloeibougies testen.
Niet ter zake doende voor VAG-COM, maar wel handig om te weten.

Eenvoudig testen van de gloeibougies:
Als je vermoed dat er iets niet klopt met de gloeibougies (bv. moeizaam starten als de auto een aantal uren heeft stil gestaan bij temperaturen rond of onder het vriespunt), begin dan om ze basaal te testen met een multimeter (de eenvoudigste multimeter is goed genoeg). Motor uit en NIET op contact (anders gloeien ze! haal de contactsleutel er veiligheidshalve uit). Bedrading van de gloeipitten even loshalen en de weerstand meten: rode pen van de meter op punt van de gloeiplug en de zwarte pen op het chassis van de motor.

bij 0 (nul) ? (Ohm) heeft ie kortsluiting (komt zelden voor), vervangen dus;
bij 0.5 á 1.5 ? is de plug is ok;
bij hoge weerstand (meer dan 2 ?) is ie kapot (w.s. doorgebrand) en moet vervangen worden.

Als er eentje (of meerdere) kapot zijn, vervang ze dan wel alle vier, dan heb je gelijke gloeitijden, zo duur zijn ze niet (ca 50 euro voor 4 stuks). Het is een koud klusje om te controleren met vorst. Dus hier het advies aan iedereen: elk jaar eind september op een mooie nazomerdag even meten. Dat voorkomt gekleum in de winter.

Wat nauwkeuriger testen van de gloeibougies:
Met de bovenstaande eenvoudige testmethode kom je te weten of de gloeibougie de juiste weerstand heeft (kapot is of niet). Het wil helaas nog niet zeggen of de gloeibougie wel gloeit! Dat kom je maar op één manier te weten: eruit halen (lange pijpsleutel), een startkabel op de bovenste punt van de gloeipit en het huis van de gloeibougie aan massa leggen.
LET OP:

als je gloeiers eruit wilt halen ga ze dan wel voorzichtig losdraaien, vaak zitten ze flink vast en ze willen wel eens afknappen.
als je niet zorgvuldig bent en geen 'vaste hand' hebt, dan is dit dé manier om de accu kort te sluiten (big bang, smeltende kabels, accu kapot, veel schade). Dus veel liever testen op een losstaande accu. En pak ze niet op de gloeistift vast, want ze zijn binnen 2 tellen roodgloeiend! Je kan er gerust een dikke havanna mee aansteken.
de optimale werking van een gloeibougie wordt al bereikt binnen 1 à 2 seconden, dus als je ze langere tijd aan de startkabel houd dan weet je zeker dat ze doorbranden en kun je vier nieuwe kopen.
bij het weer monteren van de gloeibougies draai ze niet te vast aan, daar staat een bepaald aanhaalmoment voor.

Relais of Control Module:
Bovenstaande twee testmethodes zeggen niet alles, want het relais voor de gloeibougies kan ook kapot zijn. Dan kun je bovenstaande methodes (eenvoudig en nauwkeurig) gebruiken tot je een ons weegt, maar gloeien doen ze niet in de auto. Als je dus bovenstaande twee testmethodes hebt gedaan en de gloeipitten zijn niet kapot, dan is het relais de volgende verdachte. Maar tegen die tijd moet je de auto maar eens met VAG-COM uitlezen, want een defect relais moet een foutcode geven.
En in het uiterste geval kan zelfs de Controle Module voor de gloeibougies defect zijn. Ook dat is met VAG-COM te vinden.

Lagere school natuurkunde:
De basis formule is: spanning (voltage) = stroom (ampere) maal weerstand (ohm) V = A maal ? anders opgeschreven: A = V gedeeld door ?.
De gebruikte eenheden daarbij zijn:
Spanning = Voltage, weergegeven met de letter 'V' (soms ook 'U'); dat is de 220 Volt thuis in het stopcontact en de 12 Volt in de auto.
Stroom = Ampère, weergegeven met de letter 'A'.
Weerstand = Ohm, weergegeven met de Griekse letter ? (ook wel de letter 'R' van Resistance)
De stroom (A) die door een gloeier met een weerstand met 1 ? loopt bij een accu spanning van 13.5 V is dus (A = V/R): 13,5 V / 1 ? =) 13.5 A. Hoe hoger de weerstand van die gloeier is, hoe lager dus de stroom (amperes) die er doorheen loopt. Hoe minder stroom, hoe minder gloeicapaciteit. Dat gaat vrij snel, want bij 2 ? loopt er dus nog maar 13.5 / 2 = 6,75 A doorheen. Dan snap je dus ook dat hoe hoger de weerstand wordt, hoe slechter die bougies werken omdat er niet voldoende stroom meer doorheen gaat. Met temperaturen rond en onder het vriespunt heb je goed werkende gloeipitten nodig om fatsoenlijk te kunnen starten.
Audi a3 [8L [1998 [400.000.km [fmic [vvt tuned [445 nm.
Auto A kan 100km/uur Auto B kan 200km/uur Auto A is 50% langzamer dan Auto B Auto B is 100% sneller dan Auto A
Laast bewerkt: 16 nov 2011 21:56 Door dreazz1nl.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 16 nov 2011 22:23 #22587

  • golf1tdi
  • golf1tdi's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 257
check je brandstofleidingen op lucht in de leiding en lekkage.
kan zijn dat je brandstof door een slechte verbinding s'nachts leeg komen te staan.

dan bij je eerste start moet je brandstofpomp de hele leiding weer van brandstof voorzien voor dat hij kan aanslaan.
je ziet het snel als er veel bubbels in de doorzichtige aanvoerleiding zit.
zit na het filter naar de pomp toe.

Gr. B
208pk/450nm
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 16 nov 2011 22:24 #22588

  • dreazz1nl
  • dreazz1nl's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
  • Berichten: 928
thx ga ik morgen doen
bedankt golf1tdi
Audi a3 [8L [1998 [400.000.km [fmic [vvt tuned [445 nm.
Auto A kan 100km/uur Auto B kan 200km/uur Auto A is 50% langzamer dan Auto B Auto B is 100% sneller dan Auto A
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 16 nov 2011 23:11 #22589

  • golf1tdi
  • golf1tdi's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 257
succes,,

mvg,

Bernard :laugh:
208pk/450nm
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 17 nov 2011 11:34 #22593

  • dreazz1nl
  • dreazz1nl's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
  • Berichten: 928
golf1tdi schrijft:
check je brandstofleidingen op lucht in de leiding en lekkage.
kan zijn dat je brandstof door een slechte verbinding s'nachts leeg komen te staan.

dan bij je eerste start moet je brandstofpomp de hele leiding weer van brandstof voorzien voor dat hij kan aanslaan.
je ziet het snel als er veel bubbels in de doorzichtige aanvoerleiding zit.
zit na het filter naar de pomp toe.

Gr. B

vandaag eerst even gekeken met een maat van me de leidingen zijn oke en geen lekkage dit is niet het probleem jammer genoeg !!!!
gelijk maar branstof filter vervangen
wel vandaag eerst 2x voor gloeien en dan starten (gaat iets beter)
iemand een hint voor voorgloei spul wat kan ik het beste kopen merk of link is welkom
@ herold (als je meeleest) waneer of zijn ze of zijn ze ooit eens vervangen of je weet ?
m.v.g.
Dreazz
Audi a3 [8L [1998 [400.000.km [fmic [vvt tuned [445 nm.
Auto A kan 100km/uur Auto B kan 200km/uur Auto A is 50% langzamer dan Auto B Auto B is 100% sneller dan Auto A
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 17 nov 2011 13:55 #22598

  • dreazz1nl
  • dreazz1nl's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
  • Berichten: 928
even gebeld met johan
en even wat dingen door genomen
ik ga eerst even naar me eigen garage ff voor gloeibogie door meten enz
komen ze er niet uit ga ik een afspraak maken met vvt en gelijk maar me achter remmen updaten groter en meer remvermogen
Audi a3 [8L [1998 [400.000.km [fmic [vvt tuned [445 nm.
Auto A kan 100km/uur Auto B kan 200km/uur Auto A is 50% langzamer dan Auto B Auto B is 100% sneller dan Auto A
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 17 nov 2011 19:38 #22603

  • herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Berichten: 3681
Gloeispiralen zijn al eens vervangen, maar weet niet meer hoelang dat geleden is.
Misschien kun je het in de rekeningen terug vinden.
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 17 nov 2011 19:48 #22605

  • dreazz1nl
  • dreazz1nl's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
  • Berichten: 928
thx herold
ga ff kijken hoe of wat en wanneer


vandaag alle slangen nagelopen niks aan te zien of op temerken
van de week maar vedder zoeken wat het kan zijn.
Audi a3 [8L [1998 [400.000.km [fmic [vvt tuned [445 nm.
Auto A kan 100km/uur Auto B kan 200km/uur Auto A is 50% langzamer dan Auto B Auto B is 100% sneller dan Auto A
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 21 nov 2011 23:31 #22623

  • dreazz1nl
  • dreazz1nl's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
  • Berichten: 928
vandaag alles door gemeten,niks a/d hand alles was oké
alles terug gezet alles nog 1 keer nagekeken niks kunnen vinden
net uit de middag dienst gekomen
en starte in een keer en goed,nu maar eens kijken wat morgen het geval is !!!
hopelijk is dit verledentijd vanaf nu
thx 4 the back up people
Audi a3 [8L [1998 [400.000.km [fmic [vvt tuned [445 nm.
Auto A kan 100km/uur Auto B kan 200km/uur Auto A is 50% langzamer dan Auto B Auto B is 100% sneller dan Auto A
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 22 nov 2011 12:50 #22630

  • golf1tdi
  • golf1tdi's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 257
mooi dat het weer werkt,
kan zijn dat de gloeiers slecht contact hadden door corrosie,slechte aarde.

nu hopen dat het zo goed blijft.

Mvg,

Bernard
208pk/450nm
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 22 nov 2011 14:37 #22632

  • dreazz1nl
  • dreazz1nl's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Je hoeft niet snel te zijn, als je maar opschiet
  • Berichten: 928
golf1tdi schrijft:
mooi dat het weer werkt,
kan zijn dat de gloeiers slecht contact hadden door corrosie,slechte aarde.

nu hopen dat het zo goed blijft.

Mvg,

Bernard
bedankt Bernard en zeker hopen dat alles het goed blijft doen :laugh:
ik heb nog een hint gekregen van een andere site
is makkelijk als mensen hier ook last van hebben of krijgen !!!

heb je nog steeds last van gloeiproblemen? je kun met vagcom ook je gloeitijd verlengen. normaal staat hij rond de 1,55 seconde. ik heb de mijne op 2,57 seconde gezet. langer dan 3 seconde heb je niet nodig want bij 3 seconde is hij voledig op tempratuur de gloeispiraal. bij mij hielp dit wel en starte meteen goed.


dit moet ik nog even proberen en doen !!!

nogmaals bedankt mensen voor al je hulp !!!!
Audi a3 [8L [1998 [400.000.km [fmic [vvt tuned [445 nm.
Auto A kan 100km/uur Auto B kan 200km/uur Auto A is 50% langzamer dan Auto B Auto B is 100% sneller dan Auto A
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: eerste start van de dag die gaat heel vermoeid 22 nov 2011 20:41 #22634

  • herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Berichten: 3681
Idd gloeiers zitten er niet voor niets in,
slinger die van mij ook niet direct aan,
sleutel in contact en wacht tot alle signaal-lampjes
uit zijn en dan starten.
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.266 seconds