Turbo Johan schrijft:Dat is voor een 200/210 pk een mooie turbo.
Daarboven gaat de VNT17 uitlaatkant echt een begrenzing worden.
De uitlaatdruk begint boven de 200 pk heel erg snel op te lopen met zo'n turbo.
En omdat de compressor groter is verplaats je met even veel toeren van turboas meer lucht.
Hierdoor krijg je boostcreep bij hoger vermogen.
Dit betekend dat de turbodruk niet meer lager wil bij vol last.
Dit komt door dat de hoeveelheid flow die zo'n motor nodig heeft bij dat vermogen allemaal door de turbine van de turbo moet en dit een bepaalt toerental geeft aan de as.
Met een grotere compressor zal hij proberen om meer lucht in de motor te pompen en dus meer druk gaan maken.
Hiervoor kun je dus vraagdruk flink hoog zetten of minder brandstof inspuiten (minder vermogen).
Met turbo's moet je wel altijd nadenken over; what goes in must come out.
Dus met grotere compressor heb je eigenlijk ook grotere turbine nodig.
Verder wel fijne turbo voor 200 pk en pakt erg snel op.
Johan
Ja ik wist dat de beperking bij de turbine lag. Maar hoe zit het dan met die verstuivers? Dacht dat die dezelfde waren als van een ARL/ASZ? Zijn die dus juist verandert met de facelift?
want er is iemand met een fr van 2006 (wel geen facelift) en die draait 220pk met een gt17/20v.
Hier trouwens een nog een recente uitdraai van bij JD met gt17/20v (wel een ARL)