Zou mooi zijn als hij er weer is!
Kwam onderstaande brief op een ander forum tegen. Misschien dat je hem gebruiken kan. Heb hem alvast een klein beetje voor je aangepast. Deze brief was naar aanleiding van steenslag op een auto als gevolg van vorstschade aan het wegdek.
Corporatie Dienst
Afdeling BJV
Private Zaaksbehandeling
Postbus 2232
3500 GE UTRECHT
xxxx, 2-3-2010
Onderwerp: Aansprakelijkheid schade
Geachte heer/mevrouw,
Via deze brief wil ik u aansprakelijk stellen voor de schade die ik heb ondervonden op xxxx februari 2010 j.l., op de Rijksweg xxxx tussen xxxxx en xxxxxxx(ri. xxxxxxx) tussen HMP xxx en HMP xxxx . Dit is lastig precies te zeggen, aangezien er vele stukken slecht waren tussen deze HMP.
Ik ben xxxxxxx februari opnieuw alleen hierlangs gereden om de schade vast te leggen, maar het bleek dat dit gedeelte door Rijkswaterstaat al gemaakt is met nieuw asfalt in beide richtingen op de rechterbaan (bepaalde delen). Hieruit concludeer ik dat de weg in dusdanige slechte staat verkeerde, waardoor reparaties aan het wegdek noodzakelijk waren.
Op deze weg reed ik met een vriend omstreeks 2 uur ’s middags. In de desbetreffende weg zitten verschrikkelijk diepe gaten en daarom hield ik al rekening met mijn snelheid, wat ik eigenlijk altijd al doe met mijn auto.
Mijn auto is onlangs overgespoten, deze lak heeft mij meer dan ? xxxxxx,- euro gekost. Deze auto rijdt per jaar tussen de 3000 en 5000 kilometer (dit is aan te tonen middels APK formulieren) en heeft vanaf augustus 2009 tot en met vrijdag 19 februari stilgestaan (lees: geschorst). Verder heb ik de auto altijd binnen in een gehuurde garage staan.
Op xxx februari 2010 reed ik dus op de Rijksweg xx op de rechterbaan niet harder dan 100 kilometer per uur in verband met de gaten en scheuren in de weg. Onderweg hoorde ik een aantal maal stenen opspatten tegen de auto. Niet een paar, nee net alsof iemand een vrachtwagen leeg kiept op de snelweg. Even verderop zag ik ook een hele lading stenen en grind tegen de lijn van de vluchtstrook liggen. Hier zaten ook grote delen los asfalt bij. Waarschijnlijk heb ik dus ook asfalt op mijn auto gehad. Wat vast staat is dat ik in ieder geval stenen op mijn auto heb gekregen.
Dit resulteert dus in bovengenoemde schades. Ik weet niet hoe hoog het schadebedrag is. Bedrijven willen geen pro forma nota uitschrijven, als zij niet zeker weten of de schade wel gemaakt wordt bij hun. Wat ik wel weet is dat de motorkap, zijscherm en bumper gespoten moeten worden en misschien zelfs wel meer onderdelen in verband met de parelmoeren oranje Lamborghini lak.
De schade aan de wagen betreft diepe steenslag op motorkap, zijscherm en voorbumper. Op de voorbumper zijn de stenen er zelfs zo hard tegenaan geklapt dat het polyester iets gescheurd is. De precieze schade is als volgt:
• Motorkap 3 grote plekken waar de lak er tot op de grondlak vanaf is;
• Zijscherm 1 plek van steenslag;
• Voorbumper meerdere delen met flinke steenslag;
• Voorbumper rechtsvoor steenslag + polyester gescheurd;
• Voorbumper onder rechter koplamp steenslag; Hier je eigen schade
Voor de desbetreffende dinsdag zat er absoluut geen steenslag op mijn auto Aanpassen naar eigen situatie. Dit is ook aan te tonen middels recente foto’s. Ik maak namelijk altijd en overal foto’s van mijn auto. De auto verkeerd in een goede conditie evenals de lak. De auto had geen enkele vorm van steenslag.
Naar aanleiding van bovenstaand verhaal stel ik u, Rijkswaterstaat, aansprakelijk voor de geleden schade, te meer omdat er geen waarschuwingsborden waren geplaatst van opspattende stenen of iets dergelijks en ik mijn snelheid al dusdanig had aangepast aan het slechte wegdek.
Ik stuur u diverse foto’s mee van voor en na de schade. Op de foto’s van voor de schade kunt u zien dat de auto in prima staat is.
Zoals ik vermeldde in de inleiding reed ik samen met een vriend, hij is getuige van het voorval en zijn adres is:
xxxxxxxxxxxxxxxx
Ik heb u, naar mijn mening genoeg op de hoogte gesteld van hoe de schade is waargenomen en is ontstaan en vraag u om positief te antwoorden op mijn brief en dat de schade verhaald kan worden op uw kosten.
Met vriendelijke groet,
Leander
Bijlagen:
Diverse foto’s van voor en na de schade
Schadeformulier