Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: Rijden op whiskyafval

Rijden op whiskyafval 30 aug 2010 17:47 #15841

• Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
In Schotland is het gelukt om biobrandstof te maken uit afval van de whiskyproductie.
De universiteit in het Schotse Edinburgh heeft een techniek ontwikkeld om biobutanol te maken uit afval dat ontstaat bij de productie van whisky. Het project is gesubsidieerd met 260.000 pond en werd gedaan in samenwerking met de Glenkinchie distilleerderij.
Biobutanol geldt als de volgende generatie biobrandstof die dertig procent meer energie levert dan de huidige bioethanol. De universiteit produceert het uit de zogeheten ‘pot ale’ die uit de koperen ketels komt en ‘draff’, het graanafval bij het whisky stoken. In totaal wordt er in Schotland jaarlijks 1.600 miljoen liter ‘pot ale’ geproduceerd en blijft er 187.000 ton graanaval over.
De universiteit wil de brandstof binnenkort beschikbaar maken bij de Britse pompen. De EU wil dat in 2020 tien procent van alle brandstof biobrandstof is. “Terwijl sommige energiemaatschappijen speciaal gewassen kweken om er brandstof van te maken, terwijl wij voor dat doel afvalproducten onderzoeken,” vertelt een woordvoerder van de universiteit aan de BBC.
De whiskyindustrie heeft vorig jaar een rapport uitgebracht met plannen om de productie milieuvriendelijker te maken. Dit is één van de mogelijkheden. “De whiskyproducten rekenen op een schoon milieu om hun grondstoffen uit te betrekken. Het is dus schitterend dat hun industrie op deze manier helpt om de emissie van het wegtransport te reduceren.”

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Rijden op whiskyafval 31 aug 2010 22:35 #15860

• Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
op de whisky damp uit me strot op zondag ochtend kun je ook rijden, niks nieuws dit wist ik al.
----KEEP ON MODIFYING ----

Re: Rijden op whiskyafval 31 aug 2010 23:00 #15862

• appie
  • appie's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
laat eens zien:filmpje!

Re: Rijden op whiskyafval 01 sept 2010 07:41 #15864

• nico
  • nico's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Mom says I ride the short bus because i'm special.
Hoe moet ie anders naar de kerk rijden? :laugh:
Ik haalde m'n schouders op bij de gevonden voorwerpen

Re: Rijden op whiskyafval 04 sept 2010 19:16 #15943

• Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
nico schrijft:
Hoe moet ie anders naar de kerk rijden? :laugh:

kan gewoon op de fiets!

----KEEP ON MODIFYING ----
Laast bewerkt: 04 sept 2010 19:19 Door Maurice.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.231 seconds