We hebben altijd al een zwak gehad voor de Holden Monaro/Vauxhall VXR8. Een dikke V8, veel ruimte en een naar verhouding lage prijs maken de auto tot een waar feestnummer. We hebben goed nieuws: de nieuwe staat klaar en is nog weer beter.
De vernieuwde VXR8 heeft een 6,2-liter V8 onder de kap, goed voor een vermogen van 431 pk. Het maximumkoppel is 550 Nm. De kracht gaat via een handbak of een automaat naar de achterwielen. De sprint naar 60 mijl per uur (96 km/h) kost 4,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 155 mijl per uur (ongeveer 250 kilometer per uur).
De Vauxhall is gebaseerd op de E3 GTS van HSV (Holden Special Vehicles), die al enige tijd in Australië te krijgen is. De VXR8 heeft voortaan een ‘Shockwave’ grille, LED-dagrijverlichting, en een dubbele uitlaat. Uiteraard ontbreekt ook een dikke achterspoiler niet. Voeg daar de weinig bescheiden kleur ‘Hazard Yellow’ aan toe, en je hebt een auto die niemand over het hoofd ziet.
Ook technisch kwam er een update. Zo profiteert de auto nu van de magnetische dempers (Magnetic Ride Control) van de Corvette ZR-1. Daarnaast heeft de auto Launch Control, om nog meer auto’s bij stoplichtsprints te kunnen vernederen.
En dan nu het slechte nieuws: de Vauxhall VXR8 is een rechtsgestuurde auto die alleen bij zes gespecialiseerde Vauxhall-dealers in Engeland te koop is. De Engelse prijs is net geen 50.000 pond, waarmee de auto goedkoper is dan bijvoorbeeld een BMW M3 of een Mercedes C63 AMG. Vauxhall ziet echter de Jaguar XFR en de E 63 AMG meer als concurrenten, en met die auto’s is het prijsverschil nog veel groter.