Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: Dag Seat, Hello Bmw.

Dag Seat, Hello Bmw. 09 jan 2011 19:59 #18395

Desertie! Tom Coronel neemt ook komend jaar weer deel aan het WTCC, maar hij laat Seat in de steek om een nieuwe uitdaging met BMW aan te gaan. De Nederlander heeft een contract getekend met ROAL, het Italiaanse team dat na één jaar afwezigheid in het wereldkampioenschap voor toerwagens terugkeert. "Alsof ik de Italiaanse loterij heb gewonnen!" meldt Coronel over zijn overstap.

De laatste keer dat Coronel een BMW racete, was in het ETCC (de voorganger van het WTCC) voor Carly Motors. Nu gaat hij in zee met het team van Roberto Ravaglia en diens zakenpartner Aldo Preo. Ravaglia is een levende BMW-legende en heeft nog altijd de ontzagwekkende prestatie op zijn naam staan van vijf achtereenvolgende toerwagentitels tussen 1987 en 1991, allemaal met de BMW E30 M3.

Ravaglia's team ROAL was de afgelopen jaren in het WTCC met fabrieksondersteuning actief onder de naam BMW Team Italia, en bracht in die tijd twee 320si's op de baan voor onder meer Alex Zanardi en Felix Porteiro. Toen BMW zijn betrokkenheid in 2010 terugschroefde, week ROAL uit naar thuisland Italië, waar het een team opzette voor het bloeiende Superstars-kampioenschap voor dikke V8-sedans.

"Het is alsof ik de Italiaanse loterij heb gewonnen én de jackpot heb gepakt", aldus Coronel over zijn transfer na jaren racen met een Seat León. "Het is geweldig om met ROAL Motorsport te mogen samenwerken en vooral met Roberto Ravaglia. Ik heb in de jaren negentig nog tegen hem geracet! Dit is echt een winnend team."

Nu het terugkeert in het WTCC, gaat ROAL racen met de nieuwste WTCC-auto van BMW, de 320 TC met de nieuwe 1.6 liter turbo, dezelfde motor waarmee Mini het WRC instapt. Net als Seat is BMW dit jaar alleen nog met privéteams aanwezig. Toch zien Coronel en Ravaglia dat niet als belemmering in de strijd tegen het fabrieksteam van Chevrolet, dat in 2010 met Yvan Muller de kampioen leverde.

"Het technische pakket dat BMW Motorsport voor zijn klanten heeft samengesteld, heeft zeker potentieel. Ik denk dat privéteams er zeker hoge ogen mee kunnen gooien", aldus Ravaglia. "Een snelle en ervaren coureur als Tom Coronel zal ongetwijfeld bijdragen aan een sterke teamprestatie.
if it ain't rubbin' , it ain't racin' ....
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.235 seconds