De Universiteit van Liverpool werkt samen met Ford aan een project waarbij bougies in de toekomst kunnen worden vervangen door lasertechniek.
In Groot-Brittannië werken onderzoekers aan de Universiteit in Liverpool samen met Ford aan een systeem waarbij brandstof in een cilinder door lasertechniek kan worden ontstoken. Daarbij zijn bougies in de toekomst overbodig.
Volgens de onderzoekers is het lasersysteem betrouwbaarder en efficiënter dan bougies. Ook werkt het beter in koude en vochtige omstandigheden. Ford hoopt dat het systeem over enkele jaren in productieauto’s kan worden gebruikt.
De lasertechniek zorgt ook voor een lagere CO2-uitstoot omdat de verbranding stabieler wordt. Daardoor is er minder brandstof in de cilinders nodig. Ook kan de laserstraal worden gespleten waardoor er meerdere ontstekingspunten in de cilinders ontstaan. Wanneer en brandstof in de cilinder wordt geïnjecteerd, zorgt de hete straal er voor dat de brandstof wordt ontbrand. Bij 3.000 toeren per minuut zorgt de laser meer dan vijftig keer per seconde voor vonken.
Inmiddels heeft het project in Engeland een subsidie opgestreken van 200.000 pond van de Carbon Trust dat doelen steunt die zorgen voor CO2-vermindering.