Het Duitse RUF geldt niet alleen als een van de allerbeste Porscheveredelaars ter wereld, het is zelfs een apart merk. Als het bedrijf z’n RT12 fijnslijpt, is er dus iets bijzonders aan de hand.
De RUF RT12 was al een intimiderende machine, maar de S doet er nog een schepje bovenop. Het vermogen stijgt van 650 pk naar 685 pk en het maximumkoppel ligt nu op 880 Nm. Het blok is een doorontwikkeling van de motor uit de RT12, die op zijn beurt weer afgeleid is van de motor uit de Porsche 996 Turbo.
De auto staat op 19-inch RUF-lichtmetaal. Een in hoogte verstelbare vooras (handig bij verkeersdrempels) is een optie. Een rolkooi behoort daarentegen tot de standaarduitrusting. Het onderstel kan volgens RUF met een snelheid van 360 kilometer per uur overweg.
De RUF RT12 en de nieuwe S zijn gebaseerd op de 997 Carrera S. Dat betekent dat de sportauto standaard achterwielaandrijving meekrijgt. Maar voor wie toch een beetje koudwatervrees krijgt bij het idee van zoveel pk’s op de achterwielen, kan RUF tegen meerprijs ook vierwielaandrijving installeren. Zonder belastingen kost RUF’s topmodel 255.900 euro.