Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: da's pas een machine

da's pas een machine 09 sept 2009 23:17 #3379

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
he mensen

ik fiets graag naar mijn werk, heel bekend ben ik hier niet want ik woon nog niet zo lang hier.
werd ik pas een keer ingehaald door een gele ligfiets en die man slaat voor mij af.
even later een stuk verder op komt die gele ligfiets weer voor me op de weg.
mmmmmm....ik had door een onbeschut stuk moeten fietsen maar waar die vent vandaan kwam waren allemaal bomen.
ik had besloten op de terugweg de route van die man op de ligfiets te zoeken / fietsen.
zo gezegd zo gedaan.
het was niet moeilijk en ik vond in 1 keer de juiste weg terug naar mijn normale route.
tijdens het fietsen kwam ik aan de rand van de bebouwde kom langs een huis met een schuur gefietst de deuren stonden open en ik keek naar binnen terwijl ik voor bij fietste en zag een gigantisch groot wiel staan met een glimmende velg en wist meteen daar doen ze iets moois!!!!
ik had me voor genomen dat als ik er weer langs op kwam en de deur stond weer open , gewoon naar binnen te lopen en me netjes en geinterreseerd voor te doen.
zo trof ik de man aan die ik nu ken als "jan"




jan is denk ik net met pensioen.
en zit al meer als 24 jaar in de trekker trek.
de motor komt uit een torpedo jager uit 1940.
deze w18 met losse cilinder bussen, 4 kleppen per cilinder en 6 holle nokken assen werd ontdaan van zijn koperen carburateurs en werd voorzien van methanol injectie.
verder is de motor voorzien van 2 mechanische blowers waarvan jan zelf de tandwiel kast en de overbrenging aan gepast heeft.
ook de meervoudige drooge plaat koppeling huis en de cardan heeft ie zelf gemaakt.
ik vroeg em: hoe kom je dan aan onderdelen?
en jan zei: toevallig 2 motoren gevonden ergens bij een boer in een schuur in zweden........wtf!!!

toen ik jan vertelde over mijn interesses keek hij me aan en zei: dat ik jou wel kan vertrouwen zie ik meteen, hij graaide in zijn schuur tussen de onderdelen en toverde dit boek voor de dag.



maak uw auto sneller uit 1969.
hij zei jongen?! hier staat alles in wat je wilt weten, en breng het maar terug als je het uit hebt.



ik mocht gerust nog eens binnen vallen als ik dat leuk vond.....en dat vind ik leuk!

ben weer eens bij jan lang gegaan vandaag, en die had weer wat anders binnen staan.
deze v12 diesel motor was uit duitsland naar jan toe gekomen omdat ie niet goed liep.
jan sleutelt graag aan dat spul en zal em ff onder handen nemen.
ik weet dat dit een Russische motor is.
later opgebouwd dry sump,4 kleppen per cil, 2 turbo's die de motor 5 bar boost geven en de enkele grote lijn pomp is vervangen voor 2 pompen achter elkaar.
dit is waarschijnlijk ook 1 van de problemen waarom ie niet goed loopt.
ook had jan gezien dat de turbo retour niet goed zit en de electrische waterpomp veel te klein is.




zie je die klep boven het aanzuig gat van de turbo?
die word op zijn plek gehouden door een magneet klep, slim he?
stroom er af turbo dicht.




vraag: als de inspuit volgorde klopt en de krukas tappen staan onder dezelfde hoeken.
kan je dan en lijn pomp van een 90 graden v motor over zetten op een 60 graden v motor???
dat vroegen jan en ik ons vanmiddag af, want sinsdien loopt ie niet goed meer.

ik denk het wel maar ik kan het nog niet goed beredeneren.

tot zo ver mijn ervaring, gr maurice
----KEEP ON MODIFYING ----
Laast bewerkt: 10 sept 2009 13:45 Door Leander.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 10 sept 2009 08:18 #3384

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
Vette shit hoor, beter dan achter de geraniums zitten op die leeftijd!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 10 sept 2009 09:21 #3388

Geweldig, zo wil ik mijn ouwe dag ook wel beetje prutsen. :P

Heeft die russische v12 1 12 cil. pomp of 2 6 cil pompen?
Met gelijke kruk tappen gaat het niet goed met 90 gr. pomp volgens mij.
Als je 2 6 cil. pompen hebt kun je altijd beetje offset tussen pompen maken.
Ze hebben vroeger een boel vage motoren gebouwd.. ;)

Johan
To much horsepower is never enough.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 10 sept 2009 09:21 #3389

  • Ray
  • Ray's Avatar
  • Afwezig
  • Administrator
  • Berichten: 515
Dat is nog eens lachen, zo'n oude knar "Jan" die nog lekker op zn oude dag kan prutsen in een schuurtje.
Moest gelijk denken aan "Burt Munro" uit de film "The World's Fastest Indian" :laugh: !!
Echte liefde roest niet, mijn Renault wel! | Het mag stuk gaan.... Als het maar hard gaat!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 10 sept 2009 09:50 #3391

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
Ik dus ook!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 10 sept 2009 13:08 #3395

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
Turbo Johan schrijft:
Geweldig, zo wil ik mijn ouwe dag ook wel beetje prutsen. :P

Heeft die russische v12 1 12 cil. pomp of 2 6 cil pompen?
Met gelijke kruk tappen gaat het niet goed met 90 gr. pomp volgens mij.
Als je 2 6 cil. pompen hebt kun je altijd beetje offset tussen pompen maken.
Ze hebben vroeger een boel vage motoren gebouwd.. ;)

Johan

OEM was 1 grote lijn pomp, en nu zitten er 2, 6 cil pompen op(kijk maar op de foto)
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 11 sept 2009 08:56 #3401

  • nico
  • nico's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Mom says I ride the short bus because i'm special.
  • Berichten: 2128
Geweldig!! Mijn opa had alleen maar een Fiat 480 trekker :(
Ik haalde m'n schouders op bij de gevonden voorwerpen
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 16 sept 2009 21:38 #3520

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
zo ik was vandaag en gister weer ff bij jan geweest om te kijken hoe het met onze rus is.

ik trof de motor zo aan en jan liet me nog ff wat interresante dingen zien waar onder de nokkenas aandrijving en verstelling



dat blauwe ding onder in de v is de start(motor) op perslucht.
daar sluiten ze een fles perslucht op aan met een reduceer ventiel er tussen afgesteld op 20 bar, en starten maar.

pion / kroonwiel aandrijving,geweldig!! zal wel lekker veel wrijvings weerstand hebben, maar wel lomp sterk.



de dop die ik in mijn hand heb kan je er zo met een waterpomptang afdraaien.
de fijne vertanding aan de buitenkant van de dop valt in het tandwiel, en aan de binnenkant van de dop zit een grove vertanding die weer over de nokkenas heen valt.
dus je kan de nokkenas verstellen door de dop los te halen en de nokkenas te draaien.

mooi systeem. wel stond er een inlaat nokkenas verkeerd.

tot slot de OEM brandstof pomp.
om je een idee te geven hoe gigantisch dat ding is heb ik mijn arm er ff naast gelegd.



deze gebruikt jan echter alleen voor diagnose.
volgende keer de koppen er af geloof ik
----KEEP ON MODIFYING ----
Laast bewerkt: 16 sept 2009 22:11 Door Leander.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 16 sept 2009 22:12 #3524

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
Geweldig om dit te zien!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 17 sept 2009 16:20 #3548

Ziet er super uit!!

Johan
To much horsepower is never enough.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 24 sept 2009 22:05 #3793

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
ik was weer bij jan en de koppen liggen er af.



hoon goeven??? wat voor dingen?
nee, die zaten er bij deze motor nouwlijks nog in.
hele lichte vreeters, ik ze wel mooier gezien.





toch heb ik weer dingen gezien op deze motor die ik nog nooit gezien had.
zo als verstuivers waar van de opening druk gewoon in te tellen was aan de achterkant met een bout en borg moer.
eigelijk best logisch.



kijk eens goed naar deze klepveren, zie je dat er een uitsparing zit waar de veer vast zit zo dat ie NIET mee kan draaien?





deze kleppen kun je gewoon stellen door aan die fijne vertanding te draaien onder die plaat waar de nok over heen draait.
handig he?
je stelt deze kleppen trouwens met 2,5mm speling :ohmy:

ook lag nu ook de 4 voudige droge plaat koppeling + mee neem 3x plaat op de grond.
een diafragma met losse veren, ook weer nieuw voor mij.



en als laatste ik kon het niet laten dennis zich een breuk te laten tillen aan 1 van de turbo's diet keer zonder bescherm trommel.
wat een ding he?

----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 26 sept 2009 13:11 #3853

  • appie
  • appie's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 233
mooi spul man. heb je toch een keer een holset in je handen gehad :laugh:
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: da's pas een machine 26 sept 2009 14:39 #3854

  • Fred
  • Fred's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Berichten: 860
Heerlijk dit he? ;)
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.258 seconds