he mensen
ik fiets graag naar mijn werk, heel bekend ben ik hier niet want ik woon nog niet zo lang hier.
werd ik pas een keer ingehaald door een gele ligfiets en die man slaat voor mij af.
even later een stuk verder op komt die gele ligfiets weer voor me op de weg.
mmmmmm....ik had door een onbeschut stuk moeten fietsen maar waar die vent vandaan kwam waren allemaal bomen.
ik had besloten op de terugweg de route van die man op de ligfiets te zoeken / fietsen.
zo gezegd zo gedaan.
het was niet moeilijk en ik vond in 1 keer de juiste weg terug naar mijn normale route.
tijdens het fietsen kwam ik aan de rand van de bebouwde kom langs een huis met een schuur gefietst de deuren stonden open en ik keek naar binnen terwijl ik voor bij fietste en zag een gigantisch groot wiel staan met een glimmende velg en wist meteen daar doen ze iets moois!!!!
ik had me voor genomen dat als ik er weer langs op kwam en de deur stond weer open , gewoon naar binnen te lopen en me netjes en geinterreseerd voor te doen.
zo trof ik de man aan die ik nu ken als "jan"
jan is denk ik net met pensioen.
en zit al meer als 24 jaar in de trekker trek.
de motor komt uit een torpedo jager uit 1940.
deze w18 met losse cilinder bussen, 4 kleppen per cilinder en 6 holle nokken assen werd ontdaan van zijn koperen carburateurs en werd voorzien van methanol injectie.
verder is de motor voorzien van 2 mechanische blowers waarvan jan zelf de tandwiel kast en de overbrenging aan gepast heeft.
ook de meervoudige drooge plaat koppeling huis en de cardan heeft ie zelf gemaakt.
ik vroeg em: hoe kom je dan aan onderdelen?
en jan zei: toevallig 2 motoren gevonden ergens bij een boer in een schuur in zweden........wtf!!!
toen ik jan vertelde over mijn interesses keek hij me aan en zei: dat ik jou wel kan vertrouwen zie ik meteen, hij graaide in zijn schuur tussen de onderdelen en toverde dit boek voor de dag.
maak uw auto sneller uit 1969.
hij zei jongen?! hier staat alles in wat je wilt weten, en breng het maar terug als je het uit hebt.
ik mocht gerust nog eens binnen vallen als ik dat leuk vond.....en dat vind ik leuk!
ben weer eens bij jan lang gegaan vandaag, en die had weer wat anders binnen staan.
deze v12 diesel motor was uit duitsland naar jan toe gekomen omdat ie niet goed liep.
jan sleutelt graag aan dat spul en zal em ff onder handen nemen.
ik weet dat dit een Russische motor is.
later opgebouwd dry sump,4 kleppen per cil, 2 turbo's die de motor 5 bar boost geven en de enkele grote lijn pomp is vervangen voor 2 pompen achter elkaar.
dit is waarschijnlijk ook 1 van de problemen waarom ie niet goed loopt.
ook had jan gezien dat de turbo retour niet goed zit en de electrische waterpomp veel te klein is.
zie je die klep boven het aanzuig gat van de turbo?
die word op zijn plek gehouden door een magneet klep, slim he?
stroom er af turbo dicht.
vraag: als de inspuit volgorde klopt en de krukas tappen staan onder dezelfde hoeken.
kan je dan en lijn pomp van een 90 graden v motor over zetten op een 60 graden v motor???
dat vroegen jan en ik ons vanmiddag af, want sinsdien loopt ie niet goed meer.
ik denk het wel maar ik kan het nog niet goed beredeneren.
tot zo ver mijn ervaring, gr maurice