Het klinkt als een actiemodel in de serie Golf Manhattan, Golf Madison en weet ik wat voor uitvoeringen je allemaal gehad hebt van de Volkswagen Golf II. Maar de Golf Limited is echt iets bijzonders. Tot een jaar of tien geleden had ik er nog nooit van gehoord, maar in 1989 heeft Volkswagen Motorsport 71 Limiteds gemaakt. Met de hand in elkaar gezet, voorzien van een G60-blok met 16-kleppen en Synchro-aandrijving. In Nederland is hij nooit nieuw verkocht, het waren vooral Duitsers en ik geloof een enkele Zwitser die er 68.000 Duitse Marken voor betaalden.
210 pk
De normale G60, een achtklepper, leverde 160 pk. Volkswagen Motorsport combineerde het 1.8 blok met spiraalcompressor met de 16-kleps cilinderkop en dat leidde tot 210 pk. Daarmee had de Golf Limited 20 jaar geleden net zo veel vermogen als de nieuwste Golf GTI. Overigens is hij met een acceleratie van 0 naar 100 in 7,1 seconden en een top van 235 niet sneller, maar voor die tijd was het geweldig.
Altijd vijfdeurs
Nog zoiets bijzonders aan de Golf Limited is het onopvallende uiterlijk. Het is altijd een vijfdeurs, want die koets was volgens VW Motorsport stijver, hij beschikt nog over de ‘dunne’ bumpers en niet over de dikke bumpers van de GTI’s vanaf modeljaar 1990, je herkent ‘m alleen aan het blauwe randje in de grille met twee koplampen en de VW Motorsportlogo’s in dezelfde kleur. Verder zitten er standaard 15 inch driedelige BBS lichtmetalen wielen op. Ingetogenheid ten top en daarmee is de Golf Limited de tegenpool van de Golf Rallye (met achtkleps G60-motor) uit dezelfde periode.
Blits Bezit
Ik heb mijn voorliefde voor dit soort bijzondere series nooit onder stoelen of banken gestoken. Zo liet ik me eerder al eens lyrisch uit over de BMW E30 M3 Johnny Cecotto. En ik ben niet de enige. Romano van der Steen, eigenaar van een van de twee Golfs Limited die inmiddels in Nederland rondrijden, is verzot op bijzonder, dik spul. In AutoWeek 42 die nu in de winkels ligt staat de liefhebber met zijn trotse bezit. De 15 inch wielen zijn vervangen door 17 inch BBS-wielen maar verder is zijn Limited, nummer 42, nog helemaal standaard.
Drie jaar geleden stond hij in de rubriek Blits Bezit met zijn Peugeot 309 GTI 16V, ook al zo’n legendarische auto.
Romano heeft onlangs zijn baan als Peugeot-verkoper opgegeven en is voor zichzelf begonnen. Hij heeft nu zijn eigen autobedrijf en importeert onder andere speciale bolides. Je moet maar durven in deze tijd! Romano, veel succes en laten we hopen dat er vele youngtimers in handen van liefhebbers als jij komen.
14-10-
Autoweek.nl
www.autoweek.nl/video/1542/Blits-bezit-Volkswagen-Golf-Limited