Welkom,
Gast
|
Onderwerp: Bentley Continental Supersports
Bentley Continental Supersports 19 nov 2009 10:09 #6457
|
De Bentley Continental Supersports is een 630 pk sterk monster met monumentale W12, maar toch markeert hij de start van een nieuw milieubewustzijn bij het Britse merk. Hij loopt namelijk op bio-ethanol en werd op een flink dieet gezet. Is deze geweldenaar de eerste ‘groene’ Bentley?
De groene golf in de auto-industrie rolt met een gestaag tempo door. Nu heeft het streven naar een beter milieu zelfs Bentley te pakken. Als dochterbedrijf van Volkswagen dient ook de Britse traditionalist zich te schikken naar de concernstrategie, die voorschrijft dat continu wordt gewerkt aan een verbruiksreductie. Ziedaar het bestaansrecht van de nieuwe Continental Supersports. Volgens Bentley-topman Franz-Josef Paefgen is de 2.330 kilo zware en 630 pk sterke SS zelfs de ‘meest milieuvriendelijke auto van het merk’, wat echter relatief is. Niemand zal verwachten dat een auto met dit gewicht en vermogen zuinigheidsritten wint, maar dat neemt niet weg dat het in ieder geval een eerste stap in de goede richting is. En een belangrijke bovendien, want als eerste Bentley neemt de Supersports bio-ethanol tot zich. Dat is niet alleen beter voor het milieu (hoewel de daadwerkelijke voetprint van deze E85 genaamde brandstof onder experts omstreden is), maar zorgt als prettige bijkomstigheid voor nóg meer pk’s ten opzichte van de ‘gewone’ Continental GT. Maar we moeten deze nieuwe telg niet alleen zien als ‘groen’ uithangbord. Zoals de naam al zegt markeert deze auto ook een terugkeer naar de good old times toen Bentley nog echte sportwagens bouwde. Sportwagenwaarden Nadat Ulrich Eichhorn, het hoofd van Bentley’s ontwikkelingsafdeling, de indrukwekkende 20 inch banden van het 1,97 meter brede en 4,80 meter lange luxejacht heeft voorgewarmd, nemen we het met zijdezacht leder beklede stuur van de Supersports van hem over. Al na een paar meter is duidelijk dat dit de meest extreme productie-Bentley ooit is. De zware Brit is tot op de millimeter nauwkeurig te plaatsen op de smalle weggetjes in het landelijke graafschap Chesire, een gevolg van de montage van duidelijk lichtere wielen en koolstofvezel remschijven. De overbrenging van de besturing bleef gelijk, maar het verschil ten opzichte van de andere Continentals is desondanks indrukwekkend. Al net zo indrukwekkend is de enorme acceleratie. De sprint van 0 naar 100 km/h vergt slechts 3,7 tellen, pure sportwagenwaarden die in een kathedraal als deze nog veel imposanter zijn. Verder hangt hij veel gretiger aan het gas dan welke Bentley dan ook, en het geluid is eveneens een nieuw hoogtepunt in de lange historie van het merk. De twaalfcilinder búldert er werkelijk op los, terwijl je op een golf aan koppel richting de horizon glijdt. Al bij 1.700 tpm staat er 800 Nm tot je beschikking, een waarde die feitelijk alleen door de Mercedes CL 65 AMG met zijn duizend newtonmeters wordt overtroffen. In andere opzichten echter staat de Brit op eenzame hoogte. Ulrich Eichhorn spreekt diplomatiek over zijn concurrenten, zoals de Aston Martin DBS, Ferrari 599 GTB HGTE en de Mercedes SL 65 AMG. Eichhorns woorden eindigen echter met de overtuiging: “maar onze coupé doet op zijn manier alles beter!”. Zijn woorden worden onderstreept door het dreigende gebulder uit de twee brede ovalen uitlaatpijpen. De loopmanieren en trekkracht van de zesliter W12-motor met dubbele turbo getuigen van hoge ingenieurskunst, Brits verheven en in het diepst van zijn hart toch heel erg Duits. Zoals bekend is deze krachtpatser immers een doorontwikkeling van de Phaeton-motor uit Volkswagen topmodel. Maar wat karakter betreft, verschillen ze als water en vuur: waar de twaalfcilinder in de VW zijdezacht voor zich uit fluistert, onderstreept hij het sportieve karakter van de Supersports op overtuigende wijze. Opgeklopte achterspatborden Zoals het een Engelse gentleman betaamt, schreeuwt de Supersports zijn pretenties niet met opdringerige spoilers of andere opsmuk van de daken, maar toch zie je wel degelijk dat dit niet zomaar een Continental GT is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de opgeklopte achterspatborden, die nodig zijn om de met 50 millimeter verbrede spoorbreedte onderdak te bieden. Of de dikke voorbumper met grote verticale ventilatieroosters. Ook is dit de eerste Bentley met luchtinlaten in de motorkap, die gelukkig op subtiele wijze zijn geïntegreerd. De achterkant is al net zo imposant, met de twee enorme uitlaatpijpen die als kanonslopen uit de achterbumper prijken. Ook wanneer je instapt, zie je direct verschil. De grote, zwaarlijvige fauteuils met elektrische verstelling hebben het veld geruimd voor sierlijke kuipjes die met leder en alcantara bekleed zijn en handmatig versteld dienen te worden. De achterbank schittert zelfs helemaal door afwezigheid, ter verbetering van de carrosseriestijfheid prijkt daar nu een koolstofvezel verstevigingsstang. Je kunt achterin zodoende alleen nog maar bagage kwijt, je golftas past precies achter de balk en wordt dan mooi op zijn plek gehouden door de stang. Voor wie liever met vier man op pad gaat, is er op verzoek overigens wel een achterbank verkrijgbaar. Dan gaat een deel van de 110 kg gewichtsbesparing die Bentley wist te realiseren uiteraard wel weer verloren. Zodoende kun je beter met zijn tweeën van de snelste herenclub van Groot-Brittannië genieten. Want dat is hij absoluut, met een geclaimde topsnelheid van liefst 329 km/h. Indrukwekkend als je bedenkt dat een supersportwagen als de Ferrari F50 uit 1995 dat niet haalt… Familiepizza Gelukkig kun je al die snelheid in de Supersports ook weer snel van je af schudden. De geperforeerde koolstofvezel remschijven hebben het formaat van een familiepizza en blijven ook na meerdere noodstops op indrukwekkende wijze vertragen. Onder de deftige aankleding van deze Bentley gaat ware sportwagentechniek schuil. Op het dashboard ruimde het obligatoire hout het veld voor koolstofvezel, wat weer een klein beetje bijdraagt aan de gewichtsreductie. Het motto is dan ook ‘alle kleine beetjes helpen’. Zo zijn de koolstofvezel voorstoelen 41 procent lichter dan normaal, de afwezigheid van een achterbank bespaart 24 procent van het gewicht in het interieur, het chassis is door toepassing van lichtgewicht materialen 8 procent lichter gemaakt en de nieuwe velgen brengen 10 procent minder op de schaal. Naast het vermogen is echter ook de prijs gestegen. Wie een Supersports wenst, dient minimaal € 330.534 mee te brengen naar importeur Hessing. Uiteraard kun je het vervolgens zo gek maken als je zelf wil, een Bentley is immers verregaand tailor made. Zo kun je opteren voor één van de twee nieuwe matte carrosseriekleuren, Dark Grey of Light Grey Satin. Maar denk niet dat matte lak goedkoper is dan metallic: voor deze lak geldt een meerprijs van € 39.280… Less is more is dus zeker van toepassing op de prijsstrategie van Bentley, maar voor 3,3 ton krijg je wel de meest dynamische Bentley aller tijden. Bovendien is hij daarmee altijd nog stukken goedkoper als bijvoorbeeld een Mercedes SL 65 Black Series. Begin De Supersports is het begin van een reeks Bentleys die geschikt zijn voor bio-ethanol, op den duur moet het hele gamma met E85 uit de voeten kunnen. Tijdens het rijden doet hij echter niet bepaald aan als ‘groen’ uithangbord van het merk. De sportiviteit overheerst, van de milieuvriendelijke pretenties bespeur je weinig achter het stuur. “Dat moet ook niet”, vindt Ulrich Eichhorn. “Maar onze klanten weten dat het zo is.” Het merk heeft zich ten doel gesteld om het gemiddelde verbruik van alle nieuwe Bentleys – inclusief het nieuwe topmodel Mulsanne – met 15 procent terug te dringen. Op den duur zijn hybrides en dieselmotoren een mogelijke optie, maar als eerste stap is voor bio-ethanol gekozen, die van hernieuwbare cellulose gemaakt kan worden. Zodoende wordt in het beste geval circa 70 procent minder CO2 uitgestoten in vergelijking met gangbare fossiele brandstoffen. Door in te zetten op gewichtsbesparing en de introductie van nieuwe, minder dorstige aandrijftechniek is Bentley mogelijke imagoschade voor. De nieuwe Continental SS laat zien welke richting het merk opgaat. De concurrentiestrijd gaat ook in het absolute topsegment niet langer over alsmaar stijgende pk-cijfers, maar over het aandeel van lichtgewicht materialen en een lagere CO2-uitstoot. En dat kan alleen maar goed zijn. www.autoweek.nl/images/800/6/8c3ad4789a6...e2f9b7fa589f65d6.jpg |
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
|
Time to create page: 0.204 seconds