Porsche heeft de Cayenne klaar, alleen de bandjes van de laatste camouflage moeten nog worden losgemaakt voordat we ‘m in volle glorie kunnen zien. Daarvoor moeten we nog wachten tot maart.
De nieuwe Porsche Cayenne is de afgelopen tijd een gewillig slachtoffer geweest voor de lens van onze lezers. Inmiddels heeft hij een flink deel van zijn camouflage afgeworpen en is er bij dit nieuwste prototype weinig fantasie voor nodig om de definitieve lijnen te zien. Onze spionagefotograaf heeft ’m betrapt.
Zoals verwacht wordt de nieuwe Cayenne een flink maatje kleiner dan het huidige model. Overigens gaat ook de nieuwe Volkswagen Touareg, die opnieuw directe familie is van deze Porsche, door de hete was. Het slinken van het model zorgt niet alleen voor sociaal aanvaardbaarder proporties, het moet ook zorgen voor een geringere CO2-uitstoot. Daaraan werkt ook een hybride-variant mee, die in de loop van de levenscyclus van de Cayenne aan het programma wordt toegevoegd. Ook de diesel maakt opnieuw zijn opwachting, daarvoor wordt naar verwachting opnieuw een V6 uit de rekken van Audi gekozen.
Natuurlijk zijn er ook meer Porsche-waardige uitvoeringen, We rekenen op een indrukwekkend assortiment V6’en en V8’en – net als bij het huidige model. De topper wordt opnieuw een Turbo-variant en het moet vreemd lopen als die niet meer vermogen krijgt dan de 550 pk van de huidige Turbo S. Want zorg voor het milieu en de brandstofvoorraad op de wereld is bijzonder nuttig, maar intussen moet Porsche wel zijn naam hoog houden.
In maart 2010 komen we de Cayenne voor het eerst in levenden lijve tegen op de Autosalon van Genève. In maanden daarna verwachten we de nieuwe Cayenne op de weg.