Omdat genoeg soms niet genoeg is. Met dat motto in het achterhoofd besloot Wim Essing om een Audi RS6 door middel van mechanische en software tuning op te peppen van 580 pk & 650 Nm naar 950 pk & 965 Nm. Dat zijn waarden waar zelfs een Bugatti Veyron bang van zou worden.
Je vraagt je misschien af wie Wim Essing is en waarom hij het voor elkaar krijgt om zoveel vermogen te peuteren uit die 5.0 liter grote V10. Wim heeft een bedrijf met de naam Essing Dieseltuning en die zijn, zoals je zou verwachten, voornamelijk gespecialiseerd in het tunen van dieselmotoren. Dat is echter vooral tegenwoordig het geval, in het verleden is het bedrijf opgericht om technologische innovaties voor de racewereld te ontwikkelen. Denk daarbij aan karts, Formula 3000, maar ook aan de Formule 1. Zo hebben ze samengewerkt met onder andere Ferrari, Honda en Toyota.
Het is dus geen simpele chipboer die voor de verandering eens wat anders opvoert. Het hele project heeft in totaal 3 weken geduurd, ze zijn dus zeker niet over 1 nacht ijs gegaan. Op mechanisch gebied is het volgende aangepast:
2 x Garett competition ball bearing turbo’s 230.000 Rpm
Compressie verlaagd
Watergesneden koppakking rvs
ECU remapping via CMD in 7 stages
Competitie-uitlaat (reeds gemonteerd)
2 x K&N sportluchtfilter
2 x cylinderkop “geflowed” & re-shaped
2 x racing katalysts superflow
20 competition valves extra
Keramische schijfremmen (reeds gemonteerd)
En ook de prestaties zijn niet misselijk:
0 – 200 km/u: 9,158 sec.
Brandstofverbruik bij volgas: 43 l/100 km
Topsnelheid (berekend): 380 – 400 Km/u (nog niet getest)