Deze ruim 1 miljoen euro kostende supercar (ex. belastingen) werd afgelopen maart onthuld in Genève. In 2010 worden de eerste exemplaren uitgeleverd aan hun vermogende eigenaren.
Op de weg zullen we deze extreme versie van de 599 niet tegenkomen, de auto is alleen bedoeld voor op het circuit. Mede dankzij de downforce van ruim 280 kg bij 200 km/h heeft de auto volgens Ferrari een geweldige wegligging. Op het rechte stuk neemt de neerwaartse druk zelfs toe tot 630 kg bij een snelheid van 300 km/h. Om de bochten op een droge baan nog beter te kunnen nemen, heeft Ferrari slicks gemonteerd. De gerobotiseerde versnellingsbak zorgt ervoor dat de volgende versnelling al in 60 ms is ingezet.
Het vermogen van de V12 werd opgekrikt tot 700 pk en voor de fabricage werden gewichtsbesparende materialen gebruikt. Ook voor het koetswerk is veelvuldig gebruik gemaakt van lichte maar sterke materialen zoals koolstofvezel. En wie in het interieur plaatsneemt zal concluderen dat de aankleding zelfs voor Ferrari-begrippen zeer karig is. Hier moeten de inzittenden het mee doen, precies zoals het een goede raceauto betaamt: Een stevige rolkooi, twee kuipstoelen, traanplaat vloermatten, een tiental knoppen op de middenconsole, en een sportstuur met bediening voor de boardcomputer.
Exacte prestatiecijfers zijn nog niet bekend, behalve dat een rondje Fiorano in 1 minuut 17 sec is gedaan, en daarmee is hij slechts een tel langzamer dan de FXX.
http://www.autovisie.nl/_internal/cimg!0/2tq9qkf6wltip8kv
Meer;
www.autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/...van_ferrar/index.xml