Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: Misschien een idee: een rijgedragsbewijs

Misschien een idee: een rijgedragsbewijs 27 dec 2009 09:54 #7917

• herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
Iedere automobilist is natuurlijk de beste bestuurder die er ooit is geweest. Als moeders een auto schampt bij de supermarkt, dan komt dat doordat die zo asociaal geparkeerd staat. Zoonlief geeft geen voorrang aan de dame van rechts omdat ze toch al gestopt was. En opa vindt een snelheid van 50 km/h eigenlijk overal wel prima. Wij rijden allemaal uitstekend, en als er toch een probleem ontstaat dan ligt de schuld in ieder geval niet bij ons.

Meegemaakt in Duitsland: met 270 op een vrijwel lege, rechte Autobahn geblokt door een stoffige heer in een Toyota Corolla Verso die plotseling en zonder enige reden met een gangetje van 110 de linkerbaan in beslag nam. Met Nederlandse platen natuurlijk, dus ik was al ver van tevoren gas aan het minderen, maar alsnog was het kantje boord. Toen ik hem met nagloeiende remmen en het hart in de keel voorbij reed kreeg ik een volslagen verbaasde blik toegeworpen die leek te zeggen: de weg is leeg, dan maakt het toch niet uit waar ik rij?

Andersom kan het ook. Tuf je lekker met een gangetje van 130 over een niet bijzonder drukke A1, komen er twee levensmoeien in een gloednieuwe 535d en A6 3.0 TDI met een noodtempo door het verkeer heen zigzaggen. Met minstens 160 scheren ze vlak langs andere auto’s, waarbij elke opening en ook de vluchtstrook wordt benut. Een bijna Russisch tafereeltje, waarbij aan de reacties van sommige bestuurders voor mij is te merken dat niet iedereen ze in hun spiegels had zien aankomen.

En deze kennen we allemaal: de bejaarde vrouw die 65 km/h rijdt op een volstrekt overzichtelijke 80-weg. Achter haar hopen de auto’s zich op, maar de situatie is uitzichtloos; een maand geleden had je haar nog mogen inhalen, maar nu heeft onze overheid de tijd rijp geacht om overal dubbele doorgetrokken strepen neer te leggen om het volk in toom te houden. Wat te doen: het oude besje toch even verantwoord voorbijsteken en een boete van €150 riskeren, of in de polonaise van heetgeblakerde accountmanagers blijven hangen in de wetenschap dat je een fietstempo te langzaam reist?

Drie jochies in een Golf Plus rijden op de snelweg zo dicht achter hun voorganger dat ik de bumpers met mijn schoenveter aan elkaar zou kunnen knopen. Getuige hun behoorlijk beschadigde auto is het al eens fout gegaan. Een enorme vrachtwagen dweilt zodanig over de tweebaans snelweg dat je hem beter gewoon niet in kunt halen tot er verderop een een extra rijstrook bij komt. De chauffeur zit te bellen en probeert ook kaart te lezen. Een vrouw in een Mégane Scénic glijdt door de sneeuw voorbij mijn huis met verwoed spinnende voorwielen en de motor in de begrenzer. Rijden in de winter is misschien niet altijd makkelijk, maar het mag duidelijk zijn dat dit niet echt de goede manier is. Vooral niet wanneer je op het punt staat om een ijsvrij weggedeelte op te rijden waarop je plots weer grip hebt.

Al deze mensen hebben een rijbewijs, dus ze zouden in principe moeten kunnen autorijden. En toch zijn het waardeloze verkeersdeelnemers. Wordt het niet eens tijd dat we een rijgedragsbewijs gaan invoeren? Ik denk daarbij aan een regelmatige controle van je geschiktheid om je in het dagelijkse verkeer te begeven. Of je wel capabel genoeg bent om je auto te besturen tussen al die andere mensen. En dat je dan afvalt op het moment dat je de doorstroming belemmert of anderen in gevaar brengt.

Loopt de junior sales consultant in zijn Mondeo te bumperkleven? Hup, een jaar rijontzegging. En twee jaar voor de linksplakker voor hem. Verlaat je een rotonde zonder richting aan te geven? Vijftien stokslagen. Rij je door wanneer er mensen voor een zebrapad staan te wachten, dan moet je verplicht deelnemen aan een crashtest; als voetganger. En ben je niet in staat om met ongeveer de toegestane maximumsnelheid auto te rijden, dan wacht je een isolatiecel met dwangverpleging. Geen half werk.

Neem je echter op een verantwoorde, vlotte manier deel aan het verkeer zoals het hoort, dan krijg je een tijdelijk rijgedragsbewijs en ben je voorlopig niet meer aan de beurt. Ideaal toch? Overigens gaat het hier dan niet om een gepland examen met een instructeur of zo. Dan zouden er teveel schijnheiligen zijn die de dans ontspringen. Nee, over je rijgedrag wordt een oordeel geveld wanneer je uitgebreid geobserveerd bent zonder dat je het zelf weet. Door mij.

Als de overheid 120.000 euro over heeft voor regenboogstickers dan kunnen ze mij ook wel inhuren om de Nederlandse wegen te ontdoen van verkeersverpesters. En ik ben zeker de aangewezen persoon, want ik ben natuurlijk de beste bestuurder die er ooit is geweest.
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Misschien een idee: een rijgedragsbewijs 27 dec 2009 10:23 #7921

• appie
  • appie's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
Ben t met je eens,een gedragcursus misschien en een goede onopvallende controle met harde straffen,de ouders van de overtreders hebben gefaald in de opvoeding,geen verantwoordelijksgevoel,en dus moet die opvoeding door een derde partij worden overgedaan. :ohmy:
Is misschien ook wel een oplossing voor andere maatschappelijke "uitdagingen". :P
En voor de fossiele medemens onder ons een verplichte cursus moderne tijden/snelheden. :lol:

Re: Misschien een idee: een rijgedragsbewijs 27 dec 2009 10:41 #7922

• Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
Iedereen maakt wel eens fouten in het verkeer, dus helemaa perfect zal het nooit worden.
En daar bij rijden we in Nederland nog best netjes, ga maar eens kijken hoe ze in Italië rijden bijvoorbeeld.

Re: Misschien een idee: een rijgedragsbewijs 27 dec 2009 10:57 #7923

• herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
Moet zeggen in Italië "Voel ik mij altijd als een vis in het water", :blush:
zal ik dan tot die ene groep van rijders behoren? :S

Bij autorijden is het zo dat je verantwoord moet deelnemen aan het verkeer
en tuurlijk we zijn allemaal manen.
Een gedoseert gevoel van 'Fun' hoort daarbij,
mits dit geen andere in gevaar brengt! :huh:

Dit heb ik onlangs weer aan den lijve ondervonden.
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.216 seconds