Dit is de Boss 302R.
Bij de echte kenners gaan er nu natuurlijk allerlei bellen rinkelen. De Boss 302R was de bolide waarmee Parnelli Jones veertig jaar geleden de legendarische Trans Am-race op zijn naam schreef. Deze nieuwe Boss 302R is dan ook niet bedoeld voor de straat, maar voldoet specifiek aan de eisen voor verschillende wegraces. Hij volgt hiermee de succesvolle FR500C op.
De Boss is uitgerust met dezelfde 32-klepper V8 van vijf liter (302 kubieke inch) als de normale GT, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Daarnaast vinden we een raceonderstel, rolkooi, Brembo’s rondom en racestoelen aan boord. Er is ook een speciaal homologatiepakket verkrijgbaar waarmee de Boss in aanmerking komt om mee te doen aan de Grand-Am-serie (voorheen de Koni Challenge), genaamd de 302R1. Deze versie is o.a. voorzien van een high-output motor met verbeterd koelsysteem, raceuitlaat, een speciale aandrijfas uit één stuk, een doorgelaste carrosserie en een close-ratio versnellingsbak.
Je kunt de Boss 302R in de VS gewoon bij Ford-dealers bestellen voor een prijs van $79.000. Er worden er slechts 50 geproduceerd en ze zullen in het derde kwartaal van 2010 worden afgeleverd. Van de 302R1 zijn er op dit moment vijf besteld voor een prijs van $129.000 per stuk. Deze auto’s zullen op tijd geleverd worden om deel te nemen aan de openingsrace van de Grand-Am, op 29 januari 2010 in Daytona.