Electrische ramen update 666,6
Voor wie het interesseert
Nu tijdens het typen zijn mijn handen aan het opwarmen van een koud avondje solderen
Een aantal dagen geleden had ik rondom door de auto kabels getrokken (zie paar posts terug)
Nu was ik op het punt om de kabels aan te sluiten op mijn kabelboom-verloop-kabelboompjes.
Ik heb vanaf het begin af aan geprobeerd alles zo te maken dat het zoveel mogelijk plug-en-play is, en dat ik bij problemen nu of later relatief makkelijk terug kan keren naar de originele situatie. Dit maakt het later ook makkelijker om fouten te zoeken.
Om deze reden heb ik het schema van mijn huidige kabelboom naast het nieuwe schema gelegd, om zo te vergelijken of er eventueel draden zijn die overeenkomen bij beide situaties.
Voor alle deuren waren dit 'slechts' 4 draden: 2 voor de luidsprekers, 1 voor het lampje in de deur en de massa.
Alles beter dan niks
Op de sloop heb ik in de loop der tijd 2 setjes kabelbomen verzameld, zodat ik naar hartelust kon knippen en plakken.
Eerst: pica's!
Het schoppaneel bij de bijrijderskant, waar mijn nieuw gelegde kabelboom te zien is (komt van boven, loopt naar beneden.)
Te zien zijn een dubbele canbus draad, een donkerbruine draad (12V+) en een grijze (canbus 12v+)
Dit zijn de draden die te zien zijn in het schematje een paar posts terug.
Hetzelfde, maar dan aan de bestuurderskant.
Het uiteinde, wat in de B stijl bij de achterdeur komt. De zwarte stekker komt de deurkabelboom op aangesloten.
Het ringetje is voor de massa, die op een massapunt in de b-stijl komt.
In beide B-stijlen is een dergelijke 'slang' verwerkt, die met elkaar in verbinding staan. Zie hiervoor weer de tekening.
Hier is weer de bijrijderskant van de auto te zien, echter nu met mijn verloop-boompje ingebouwd.
Ik heb hiervoor een klein stukje deurkabelboom gebruikt, en een zelfde zwarte stekker als op de vorige afbeelding.
Zo ontstaat een kort stukje kabelboom, die op de kabelboom uit de eerste 2 afbeeldingen zit aangesloten, en simpelweg tussen de nieuwe deurkabelboom en de oude boom in de auto geprikt kan worden. Zo hoef ik niet onnodig in de originele kabelboom te knippen.
Hier hetzelfde voor de bestuurderskant; daar was alles echter een beetje lastiger omdat er ook nog een extra draad bij loopt voor de interieurverlichting. Alles was ook nét even krapper door die misselijke handle voor de motorkapontgrendeling.
En toen?
Dit was nog maar één onderdeel, toen kwam het leukste; de zekeringskast mocht (weer) open.
Ik heb gewoon nieuwe draden vanaf de accu kunnen trekken, maar wilde het liever iéts netter.
Kortom; een vies klerewerk, omdat je absoluut niet kunt solderen aan de zekeringskast. Met heel veel geduld toch gelukt.
Wat heb ik nu?
Ik heb nu bij alle 4 de deuren:
- Een dubbele getwiste canbusdraad, die in verbinding staat (komt te staan) met de comfortmodule
- Een geschakelde 12v + op de canbus 12v+ bij alle 4 de deuren
- Een 12v+ bij alle 4 de deuren die spanning gaat leveren aan alle raammotoren
- Een verloopje zodat ik nu de luidsprekers, CV en lampje gewoon kan gebruiken tot alles definitief is.
Wat staat er nog te doen?
Deze bende uitzoeken:
De bruine stekker blijft (voor CV op afstand), maar hier moeten een paar draden van omgewisseld worden.
De groene en grijze stekker komen te vervallen. Veel draden van de groene en een paar van de grijze komen op de nieuwe blauwe stekker die straks in de auto komt.
In totaal zal er nu nog ongeveer één volle avond werk in de auto zitten. Alle deurkabelbomen omhangen, en de stekker van de comfortmodule omwisselen.
....en dan maar hopen dat ik het schema goed bestudeerd heb