Hallo mensen,
Bij deze de hoogste tijd om iets van me te laten zien en mn project te verplaatsen van een foto gallery hier naar projecten!
Ik hoor graag jullie reacties!!
Mijn liefde voor tuning komt voort uit tuning voor brommers en scooters en sleutelen, het kon altijd beter en harder!
Echter is de meest ideale motor pas gebouwd na mijn opvoertijd

.
Deze passie voor scooters staat ook bij mij in de huiskamer

.
Ik kocht mijn TDI na mijn Opel Astra, omdat mijn vriending 87km van mij af woonde.
Deze motor is gereviseerd en van 90 naar de 120pk gebracht, echter voelde ik meer potentie in deze motor als wat ik er momenteel uit haal.
Dus heb ik (een tijd geleden) besloten om er iets anders mee te gaan doen en er vooral meer uit te gaan halen.
Ik ben begonnen met het sparen van de onderdelen voor een 150pk setup, al snel werd deze grens verhoogt naar mate ik meer onderdelen kreeg!
200+ pk is nu mijn doel en voor minder ga ik zo-ie-zo al niet...
Van dit gehele project zal ik in deze topic mijn foto's van de vordering laten zien.
Ik ben begonnen met een kale motor van de sloop, die is met een zaklamp in een smerig hoekje bekeken heb en dacht "Mok hebbe" voor dit project!
Na volledige demonatge van het blok bleek deze geschikt voor het project op een paar vochtplekken na in de cylinder wanden, waarschijnlijk van het lange staan.
De krukas bleek ook goed genoeg voor hergebruik..
Het onderblok is eerst naar de Nijmeegse Motor Revisie geweest.
Daar zijn de cylinderwanden ligt gehoond.
Op de foto kan je zien dat er echt maar minimaal gehoond is!
Ook de glijlagers van de hulpas zijn vervangen.
Persoonlijk hou ik niet echt van origineel uitziende motoren, en wil dit project voor mijzelf een heel persoonlijk tintje mee gaan geven.
Daarom heb ik het blok eerst gestraald met glasparel nadat ik alle plaatmateriaal op maat had gemaakt om alles af te dichten tegen de glasparel deeltjes.
De gebruikte cylinderkop in de afbeeldingen zijn van mijn pasblok.
Die heeft alleen als functie om in een later stadium door te zagen.
Dit om te kijken hoeveel ruimte er is om de uitlaat poort aan te passen.
En natuurlijk om een turbo pas te maken zonder dat mijn auto er stil voor moet staan of om mn pas gespoten blok hoef te gebruiken voor las werkzaamheden....
In mijn eerste poging om mijn onderblok geel te kleuren had ik speciale motor verf via Japarts.nl maar was een fiasco...
Deze zooi hechte helaas niet aan gietijzer zoals de foto duidelijk laat zien!
Doordat deze kleurpoging is mislukt koste het me weer een extra 4 avonden om het te herstellen.
Uiteidelijk is het natuurlijk weer goed gekomen, ik heb het blok schoongemaakt van de oude zooi, geprimerd en toen weer opnieuw in de kleur gezet.
Op de laatste foto is te zien dat ik ook een nieuwe vacuumpomp gemonteerd heb.
Ook de originele 1z zuigers zullen niet voldoen aan dit project.
Ik heb gekozen voor zuigers uit een ASV en is compressie verlaagd bij VVT.
Deze zuigers zijn voorzien van bronse bussen om de pistonpennen en van olie kanalen in de zuigerbodem die de huidige 1Z zuigers niet hebben.
Ik heb zelfs gehoord dat deze zuigers RIP gaan bij 150pk.
Ik ben van de oude "Hardcore" motoren en heb wel een alu race carter gezien zoals ik deze graag wil hebben alleen is deze dus echt van alu en komt er toch echt niet op omdat mn auto toch echt te laag is

.
Ik zie het zo dat als ik boven de 100 rijd op een polderweg en ik krijg een tegenligger, dan kan ik 2 dingen doen... vaart minderen en de berm ingaan of blijven acceleren en mn carter raken. Met een alu kan je dit echter niet hebben (he Rudolf

). En aangezien ik gebruik ga maken van mijn Racimax oliekoeler heeft de koelvoordelen van een alu carter geen meerwaarde.
Men neme een pisbakstalen carterpan, een lasapparaat en wat platen.
Je last er een stale moer op voor de olietemperatuur sensor en een plaat las je aan de onderzijde ter versteviging (en slijtage).
Het alu carter welke ik gezien hebt, heeft mooie olieschotten erin staan.
Ik heb hiervan mooie foto's gemaakt om deze zelf te kunnen namaken.
Om deze na te kunmen maken heb ik met A4 papier mallen gemaakt.
Deze heeft Ronnie weer overgenomen op hout om ze vervolgens na te maken van metaal.
Omdat mijn 1Z motor een wastegate heeft en ik een VNT turbo voor mn project wil gebruiken is in overleg met JB autoservice voor een AFN regeleenheid uit '97 gekozen.
Dit om de hoge turbodruk te kunnen meten voor de 1ZR project is een 3bar mapsensor nodig.
De 1Z motor heeft standaard maar een 2bar mapsensor en de AFN regeleenheid had al een 2,5bar mapsensor die Ray vervangen heeft voor een 3bar mapsensor.
De regeleenheid van de AFN was voorzien van een transpondercode en mn oude Golf uit '94 heef dit niet en moest verwijderd worden.
Dit heb ik laten doen bij JB autoservice.
De rode draad op de foto is bedoeld om het mapsignaal naar buiten te brengen voor latere aanpassingen.
2 Be Continued ... Ray en ik gaan nu zuipen en naar de "Fast And Furious".
Morgen hoop ik de rest te plaatsen van mn project...
(Als ik niet te veel whisky op heb vannacht

)...