Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij

Onderwerp: A Hardcore Project

A Hardcore Project 11 apr 2009 19:33 #641

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
Hallo mensen,

Bij deze de hoogste tijd om iets van me te laten zien en mn project te verplaatsen van een foto gallery hier naar projecten!
Ik hoor graag jullie reacties!!

Mijn liefde voor tuning komt voort uit tuning voor brommers en scooters en sleutelen, het kon altijd beter en harder!
Echter is de meest ideale motor pas gebouwd na mijn opvoertijd :lol: .
Deze passie voor scooters staat ook bij mij in de huiskamer ;) .



Ik kocht mijn TDI na mijn Opel Astra, omdat mijn vriending 87km van mij af woonde.
Deze motor is gereviseerd en van 90 naar de 120pk gebracht, echter voelde ik meer potentie in deze motor als wat ik er momenteel uit haal.
Dus heb ik (een tijd geleden) besloten om er iets anders mee te gaan doen en er vooral meer uit te gaan halen.
Ik ben begonnen met het sparen van de onderdelen voor een 150pk setup, al snel werd deze grens verhoogt naar mate ik meer onderdelen kreeg!
200+ pk is nu mijn doel en voor minder ga ik zo-ie-zo al niet...
Van dit gehele project zal ik in deze topic mijn foto's van de vordering laten zien.

Ik ben begonnen met een kale motor van de sloop, die is met een zaklamp in een smerig hoekje bekeken heb en dacht "Mok hebbe" voor dit project!



Na volledige demonatge van het blok bleek deze geschikt voor het project op een paar vochtplekken na in de cylinder wanden, waarschijnlijk van het lange staan.
De krukas bleek ook goed genoeg voor hergebruik..



Het onderblok is eerst naar de Nijmeegse Motor Revisie geweest.
Daar zijn de cylinderwanden ligt gehoond.



Op de foto kan je zien dat er echt maar minimaal gehoond is!

Ook de glijlagers van de hulpas zijn vervangen.



Persoonlijk hou ik niet echt van origineel uitziende motoren, en wil dit project voor mijzelf een heel persoonlijk tintje mee gaan geven.
Daarom heb ik het blok eerst gestraald met glasparel nadat ik alle plaatmateriaal op maat had gemaakt om alles af te dichten tegen de glasparel deeltjes.









De gebruikte cylinderkop in de afbeeldingen zijn van mijn pasblok.
Die heeft alleen als functie om in een later stadium door te zagen.
Dit om te kijken hoeveel ruimte er is om de uitlaat poort aan te passen.
En natuurlijk om een turbo pas te maken zonder dat mijn auto er stil voor moet staan of om mn pas gespoten blok hoef te gebruiken voor las werkzaamheden....



In mijn eerste poging om mijn onderblok geel te kleuren had ik speciale motor verf via Japarts.nl maar was een fiasco...
Deze zooi hechte helaas niet aan gietijzer zoals de foto duidelijk laat zien!









Doordat deze kleurpoging is mislukt koste het me weer een extra 4 avonden om het te herstellen.
Uiteidelijk is het natuurlijk weer goed gekomen, ik heb het blok schoongemaakt van de oude zooi, geprimerd en toen weer opnieuw in de kleur gezet.









Op de laatste foto is te zien dat ik ook een nieuwe vacuumpomp gemonteerd heb.

Ook de originele 1z zuigers zullen niet voldoen aan dit project.
Ik heb gekozen voor zuigers uit een ASV en is compressie verlaagd bij VVT.
Deze zuigers zijn voorzien van bronse bussen om de pistonpennen en van olie kanalen in de zuigerbodem die de huidige 1Z zuigers niet hebben.
Ik heb zelfs gehoord dat deze zuigers RIP gaan bij 150pk.







Ik ben van de oude "Hardcore" motoren en heb wel een alu race carter gezien zoals ik deze graag wil hebben alleen is deze dus echt van alu en komt er toch echt niet op omdat mn auto toch echt te laag is :P .

Ik zie het zo dat als ik boven de 100 rijd op een polderweg en ik krijg een tegenligger, dan kan ik 2 dingen doen... vaart minderen en de berm ingaan of blijven acceleren en mn carter raken. Met een alu kan je dit echter niet hebben (he Rudolf :lol: ). En aangezien ik gebruik ga maken van mijn Racimax oliekoeler heeft de koelvoordelen van een alu carter geen meerwaarde.

Men neme een pisbakstalen carterpan, een lasapparaat en wat platen.
Je last er een stale moer op voor de olietemperatuur sensor en een plaat las je aan de onderzijde ter versteviging (en slijtage).



Het alu carter welke ik gezien hebt, heeft mooie olieschotten erin staan.
Ik heb hiervan mooie foto's gemaakt om deze zelf te kunnen namaken.
Om deze na te kunmen maken heb ik met A4 papier mallen gemaakt.
Deze heeft Ronnie weer overgenomen op hout om ze vervolgens na te maken van metaal.







Omdat mijn 1Z motor een wastegate heeft en ik een VNT turbo voor mn project wil gebruiken is in overleg met JB autoservice voor een AFN regeleenheid uit '97 gekozen.
Dit om de hoge turbodruk te kunnen meten voor de 1ZR project is een 3bar mapsensor nodig.
De 1Z motor heeft standaard maar een 2bar mapsensor en de AFN regeleenheid had al een 2,5bar mapsensor die Ray vervangen heeft voor een 3bar mapsensor.







De regeleenheid van de AFN was voorzien van een transpondercode en mn oude Golf uit '94 heef dit niet en moest verwijderd worden.
Dit heb ik laten doen bij JB autoservice.
De rode draad op de foto is bedoeld om het mapsignaal naar buiten te brengen voor latere aanpassingen.

2 Be Continued ... Ray en ik gaan nu zuipen en naar de "Fast And Furious".
Morgen hoop ik de rest te plaatsen van mn project...
(Als ik niet te veel whisky op heb vannacht :blink: )...
----KEEP ON MODIFYING ----
Laast bewerkt: 13 sept 2010 12:37 Door Maurice.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 12 apr 2009 00:19 #644

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
Ik ben benieuwd wat je van de film vind, zelf vond ik het best wel tegenvallen.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 12 apr 2009 00:50 #645

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
viel tegen ja.
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 12 apr 2009 01:38 #646

  • struikie
  • struikie's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • VVT powered
  • Berichten: 3073
projectje ziet er goed uit Maurice!!
ben benieuwd hoe het verder gaat :)


JW
| 2005 Audi A4 B7 Avant | Pro-line | 2.0TDI 16V BLB | 260.000 km | FMIC | GTB2056VZK | VVT tuned | ???pk ???Nm |
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 12 apr 2009 01:44 #648

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
vertel ik je morgen struik
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 12 apr 2009 09:59 #649

  • Ibibi
  • Ibibi's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 339
Mooi project kerel , hou wel van die hardcore projecten....

No noncence , pk's int vooronder. ;)

(en zelfs ik, kom in je project voor) hahaha
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 12 apr 2009 10:44 #650

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
Ibibi schrijft:
en zelfs ik, kom in je project voor

ik heb goede voor beelden nodig;)
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 12 apr 2009 20:15 #654

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
Ik heb nu op de motor een 130pk PD inlaatspruitstuk, toch ben ik van mening dan cylinder 2 en 3 een betere vulling hebben dan 1 en 4 en mede door dit en ik het een persoonlijk tintje mee wilde gaan geven heb ik besloten er zelf een te gaan maken.

Als basis heb ik een G60 motorcode PG inlaat gebuikt als basis.
Hiervan heb ik de luchtkamer verwijderd en de via een vlaktafel vlak gemaakt.
Hierna heb ik een dunwandige pijp onder het midden doorgezaagd en deze gehecht aan het G60 spruitstuk om het pas te maken op de motor in verband met de kanteling, veerpootbrug en schutbord.



Daarna heb ik het dunwandige stuk verwisseld voor een def. dikwandig stuk.



Op de foto zie je de eerste kamer van een inlaat wat gaat bestaan uit twee kamers. De inlaat van Dahlback
was voor mij de inspiratie!

Vervolgens zijn de zijkanten voor de eerste kamers gemaakt.



Hierna zijn er drie pilaaraansluitingen afgedraaid door Ronnie en is er draad getapt op een van de zijkanten.





Het hele geheel is door een prof. lasser met TIG afgelast.



De tweede kamer is de kamer welke de eerste gaat vullen via een spleet, deze spleet heeft in vierkante cm dezelfde aansluiting als de slang vanaf de intercooler.
Alleen dit onderdeel was erg moeilijk te realiseren, zeker omdat in aan het eind een Forge Splitter valve wil gebruiken. Hiervoor heeft Ronnie een 3D tekening gemaakt en we hebben besloten de uiteinde te draaien en het middelste stuk te gaan walsen.
Hierna zullen de losse stukken een elkaar gelast worden.







op de foto hier boven zie je een alu plaat die ronnie gewalst heeft om de doorn die staat afgebeeld op de foto hiet onder.



Aan het einde komt de splitter te zitten, hiervan is de openingsdruk ook in te stellen.



Een van de problemen waar ik tegenaan liep met het spruitstuk is de grotere inlaat vanaf de intercooler. Dit betekend dat de temperatuursensor van de inlaatlucht hier ook in moet passen.
Daarvoor heeft Ronnie een aparte aansluiting gemaakt via CNC.
Hieraan is ook de juiste radius gemaakt voor de nieuwe pijp.







Op het aflassen van de tweede kamer zit ik nu te wachten.
Als hier weer een update van is zal ik deze weer gaan plaatsen!!
----KEEP ON MODIFYING ----
Laast bewerkt: 13 apr 2009 10:08 Door Maurice.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 13 apr 2009 10:31 #658

Geweldig project!
Ziet er echt super uit Maurice!
Ben echt benieuwd wat het motortje straks gaat doen B)
Je steekt er veel tijd in zo te zien.
Je lehman inlaat word mooi!
Hoeveel liter is de verzamelbuis bovenop ongeveer?
Niet vergeten de poorten naar in een D vorm te frezen waar hij op de kop komt ;)

Johan
To much horsepower is never enough.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 13 apr 2009 10:35 #659

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
dank je wel.....

als ie klaar is word ie weer ge glasparel straalt en in de blanke lak gezet.
om em dan schoon te spoelen zal ik het water opvangen in een maat beker en dan post ik het wel.
tot zo ver is het een beetje gevoels werk.
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 13 apr 2009 10:46 #660

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
Dan moet je er eigenlijk een Dahlback logo op maken! :woohoo:
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 13 apr 2009 15:39 #663

  • Ray
  • Ray's Avatar
  • Afwezig
  • Administrator
  • Berichten: 515
@ maurice: Super bezig! Kan niet wachten op het demonteren van je oude torretje en het erin lepelen van de nieuwe B) !

@ Leo: Niks geen Dahlback logo erop :angry: , eerder een TDI logo!!
Echte liefde roest niet, mijn Renault wel! | Het mag stuk gaan.... Als het maar hard gaat!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 25 juli 2009 17:54 #2159

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
he mensen

bij deze zet ik nog wat extra info op de site over mijn blok en een update.






dus nu kun je zien hoe ronnie een soort van wals deel gemaakt heeft om het middelste deel van mijn spruitstuk te kunnen rollen.

het draaien van de doorn en 1 van de flensen.




en nu het nieuws, het is van vucht tuning gelukt een gt2056v van een mercedes 320 cdi [v6].
om te bouwen van electrisch naar vacuum.

dit betekend dat mijn gt18v [4cil 130pk cdi] die ik eerst wou pas maken op de motor komt te vervallen.
hier wat foto's van beide.
nu kan ik met de hulp van ronnie mijn uitlaat gaan maken.
eerst ga ik de plaats van de turbo precies bepalen, en de inlaat afmaken.
of de aansluiting van de inlaat dus links of rechts komt.

bedankt johan! ik bel je van de week ff over de afhandeling.[en voor de gezelligheid]





mooi he?
----KEEP ON MODIFYING ----
Laast bewerkt: 26 juli 2009 11:57 Door Maurice.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 25 juli 2009 18:08 #2160

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
Mooie foto's hoor!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 25 juli 2009 18:08 #2161

  • Anne
  • Anne's Avatar
  • Afwezig
  • Expert Tuner
  • van mijn vrouw mag ik zeggen dat ik de baas ben
  • Berichten: 1392
geweldig mooi man.

wanneer gaat het grote afbouwen beginnen? je hebt nu toch bijna alles bij elkaar of niet?

ben errug benieuwd wat er straks uit gaat komen
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 25 juli 2009 18:10 #2163

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
nee, helaas nog niet genoeg.

mijn geduld wordt meer op de proef gesteld als het jouwe. ha,ha
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 25 juli 2009 20:28 #2166

  • Anne
  • Anne's Avatar
  • Afwezig
  • Expert Tuner
  • van mijn vrouw mag ik zeggen dat ik de baas ben
  • Berichten: 1392
Maurice schrijft:
nee, helaas nog niet genoeg.

mijn geduld wordt meer op de proef gesteld als het jouwe. ha,ha

Welke "moeilijke" dingen wacht je nog op cq. zoek je nog?
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 26 juli 2009 11:52 #2171

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
blok grindel

12mm plunjer [bosch]

cilinder kop bewerken [andere uitlaatkleppen laat ik zetten en het bewerken ga ik met ronnie doen]

chip op maat

me hi flow olie pomp die ik in duitsland besteld had ging dus niet door :angry: omdat ze niet meer gemaakt gaan worden.
heb nu gewoon een nieuwe gekocht en me sputterlagers en zuigerveren kan ik inmiddels ook van mijn lijstje af strepen.
als ik een blok grindel heb kan ik mijn onderblok op bouwen.
maar ja, heb je gezien wat zo'n ding kost?
maar zo als je weet moet mijn motor presies zo worden als ik em in mijn hoofd heb.
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 26 juli 2009 13:47 #2175

  • appie
  • appie's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 233
tot nu toe lijkt t een geweldig project. Niet haastig worden,alleen met geduld worden de beste motoren gebouwd!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re:1Z-R: A Hardcore Project 27 juli 2009 08:11 #2184

  • Fred
  • Fred's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Berichten: 860
Mooi project Maurice!!!

die Turbo ziet er goed uit, heb ik vorige week al ff in handen gehad ;)

Met grindel bedoel je zo iets? auto-diversen.marktplaats.nl/gereedschap...Ao%3D&fta_ind=4&fs=1 ;)
Laast bewerkt: 27 juli 2009 08:15 Door Fred.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.326 seconds